- Filtr powietrza – do czego służy?
- Jakie funkcje pełni filtr oleju?
- Czym jest filtr kabinowy?
- Do czego służy filtr paliwa i gazu?
Przyjrzyjmy się, do czego służą poszczególne rodzaje filtrów i jakie są ich funkcje w samochodzie.
Filtr powietrza – do czego służy?
Filtry samochodowe regularnie wymieniane, mogą przyczynić się do prawidłowego funkcjonowania naszego auta. Jednym z filtrów, który powinien być wymieniany co najmniej raz w roku lub co około 20 tysięcy przejechanych kilometrów, jest filtr powietrza. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza z cząsteczek o średnicach mierzących ok. kilka milimetrów. Co ciekawe, przez ten filtr przepływa kilka tysięcy litrów powietrza na każdy litr spalonego paliwa. Przez to, że obecnie w Polsce powietrze jest dość mocno zapylone, zmniejsza się przepustowość filtra, co może skutkować pogorszeniem osiągów silnika. Warto więc pamiętać o regularnej wymianie, gdyż zaniedbania mogą prowadzić do zniszczenia cylindrów, pierścieni tłokowych czy też turbosprężarki.
Jakie funkcje pełni filtr oleju?
Olej silnikowy spełnia kilka ważnych zadań w samochodzie. Jednym z nich jest wypłukiwanie i usuwanie zanieczyszczeń powstających w wyniku spalania. Substancje te muszą zostać zatrzymane i magazynowane – w przeciwnym wypadku mogą przyspieszyć proces zużywania się silnika i pogorszyć jakość oleju. Właśnie dlatego w samochodzie potrzebny jest filtr oleju, który odpowiada za gromadzenie zanieczyszczeń.
Filtr oleju powinien być wymieniany podczas każdorazowej wymiany oleju. Dobrze jest wtedy wylać stary płyn z filtra i przyjrzeć się temu, jak wygląda.
Czym jest filtr kabinowy?
Ten filtr ma bardzo ważne znaczenie, gdyż dba o zdrowie osób przebywających w aucie. Oczyszcza powietrze z roztoczy, pyłów smogowych oraz pozostałych zanieczyszczeń. Szczególnie ważne jest, by o ten element dbali alergicy oraz rodzice małych dzieci.
Wyróżniamy dwa rodzaje filtrów kabinowych – standardowe oraz z węglem aktywnym. Te pierwsze mają przegrodę, która jest wykonana z włókniny, zaś wersja droższa posiada węgiel aktywny, który zatrzymuje szkodliwe gazy. Standardowy filtr kupimy za zazwyczaj do 100 zł, zaś węglowy może być dwukrotnie droższy. Niezależnie, jaki jest nasz wybór, filtry kabinowe powinny być wymieniane co roku lub w tym samym czasie, co filtr powietrza. Parowanie szyb lub nieprzyjemny zapach z nawiewów auta sygnalizuje nam, że już najwyższy czas na jego wymianę.
Do czego służy filtr paliwa i gazu?
Podstawową funkcję filtru paliwa jest oddzielnie wszystkich zanieczyszczeń, które płyną z paliwem w kierunku silnika. W przypadku silników benzynowych należy wymieniać je co ok. 100 tysięcy przejechanych kilometrów – należy tego przestrzegać, gdyż niefiltrowane paliwo przyspiesza zużycie wtryskiwaczy. W przypadku Diesla wymiana powinna odbywać się nie rzadziej niż co 30 tysięcy kilometrów.
Filtr gazu również dba o czystość paliwa, które trafia do układu wytryskowego, jednak w tym przypadku musi być on kilkakrotnie filtrowany. Filtr gazu występuje w dwóch postaciach: filtrujący fazę ciekłą oraz lotną. Obydwa rodzaje powinno się wymieniać raz w roku lub po przejechaniu 20 tysięcy kilometrów.