Samochody elektryczne z zaskakującymi wzrostami
Volvo przedstawiło wyniki sprzedażowe za 2023 rok, informując o rekordowej sprzedaży na wszystkich rynkach. 15-procentowy wzrost względem 2022 roku oznacza łączną liczbę rejestracji na poziomie 708 716 samochodów na całym świecie. Historyczny rekord nie byłby możliwy bez udziału… samochodów elektrycznych i hybryd, które miały swój znaczący wkład w finalny wynik sprzedażowy.
Choć wielu klientów wciąż zaznacza, że interesują ich tylko samochody z silnikami spalinowymi, globalne trendy są oczywiste. W samym 2023 roku Volvo sprzedało łącznie 113 tysięcy w pełni elektrycznych samochodów, co oznacza aż 70-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Jeśli dołożymy do tego równania kolejne 152 tysiące samochodów hybrydowych typu pług-in, okaże się, że co trzecie nowe Volvo, które wyjechało w zeszłym roku na drogi było zelektryfikowane.
W TOP 3 znajdziemy… trzy SUV-y
To, że samochody w nadwoziu typu SUV cieszą się dziś ogromną popularnością, nikogo już nie dziwi. Producenci uzupełniają swoje portfolio o kolejne crossovery i auta z podwyższonym zawieszeniem nie bez powodu. W czołowej trójce najchętniej kupowanych samochodów Volvo w 2023 roku znajdziemy aż trzy SUV-y.
Największy udział w sprzedaży miało Volvo XC60, które trafiło do 228 646 nowych klientów. Na kolejnych miejscach podium znajdziemy XC40 (200 670 egzemplarzy) oraz XC90 (107 549 egzemplarzy). Każdy z tych samochodów zanotował około 10-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2022.
Europa z największym udziałem modeli zelektryfikowanych
W ciągu całego 2023 roku Volvo sprzedało w Europie niecałe 300 000 samochodów. To stanowi znaczący 19-procentowy wzrost rok do roku. Co ciekawe, aż 59% nowych modeli, które wyjechały na nasze drogi, należało do linii Recharge z pełnym napędem elektrycznym lub hybrydowym. Oznacza to ni mniej ni więcej, że na trzy sprzedane na Starym Kontynencie samochody Volvo dwa były zelektryfikowane.
Producent odnotował znaczące wzrosty także na pozostałych rynkach. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż w 2023 roku wyniosła 128 701 egzemplarzy (+26%). Natomiast w Chinach nowe Volvo odebrało 170 091 klientów (+5%). Co ciekawe, zarówno w USA jak i Chinach sprzedaż modeli Recharge wzrosła odpowiednio o 28 i 26 punktów procentowych.
Grudzień | Grudzień | Sty-Gru | Sty-Gru | |||
2023 | 2022 | Zmiana | 2023 | 2022 | Zmiana | |
Europa | 34,726 | 33,407 | 4% | 294,794 | 247,413 | 19% |
Recharge | 18,933 | 22,661 | -17% | 172,575 | 135,714 | 27% |
– Modele BEV | 8,920 | 10,579 | -16% | 75,476 | 45,690 | 65% |
– Modele PHEV | 10,013 | 12,082 | -17% | 97,099 | 90,024 | 8% |
Stany Zjednoczone | 13,609 | 11,111 | 23% | 128,701 | 102,038 | 26% |
Recharge | 3,232 | 3,202 | 1% | 35,657 | 27,909 | 28% |
– Modele BEV | 686 | 1,132 | -39% | 13,609 | 7,308 | 86% |
– Modele PHEV | 2,546 | 2,070 | 23% | 22,048 | 20,601 | 7% |
Chiny | 15,944 | 16,950 | -6% | 170,091 | 162,322 | 5% |
Recharge | 1,715 | 1,933 | -11% | 15,356 | 12,215 | 26% |
– Modele BEV | 249 | 777 | -68% | 3,281 | 2,999 | 9% |
– Modele PHEV | 1,466 | 1,156 | 27% | 12,075 | 9,216 | 31% |
Inne | 11,736 | 11,195 | 5% | 115,130 | 103,348 | 11% |
Recharge | 4,581 | 4,030 | 14% | 42,392 | 29,514 | 44% |
– Modele BEV | 2,415 | 2,100 | 15% | 21,053 | 10,752 | 96% |
– Modele PHEV | 2,166 | 1,930 | 12% | 21,339 | 18,762 | 14% |
Łącznie | 76,015 | 72,663 | 5% | 708,716 | 615,121 | 15% |
Recharge | 28,461 | 31,826 | -11% | 265,980 | 205,352 | 30% |
– Modele BEV | 12,270 | 14,588 | -16% | 113,419 | 66,749 | 70% |
– Modele PHEV | 16,191 | 17,238 | -6% | 152,561 | 138,603 | 10% |