Rewolucyjny silnik o pojemności 0,5 litra. Waży tylko 35 kg i rozwija 120 KM

Każdy silnik, który choć odrobinę odstaje od tego, co widzimy na codzień w tysiącach innych samochodów, należy uznać za interesujący. Ale ten wyprodukowany przez hiszpańską firmę INNengine naprawdę jest czymś szczególnym. Jednostka ma przeciwbieżne tłoki, dające całkiem mocne uderzenie, w niezwykle małej obudowie. Liczby tej jednostki są niezwykłe. 

silnik-pojemnosc-05
Podaj dalej

Ten silnik ma niezwykłą technologię

Silnik ten nie ma głowicy cylindrów, nie ma też wału korbowego, wałka rozrządu, czy zaworów. Dlatego nie powinno być zaskoczeniem, że waży nieco trochę ponad 30 kilogramów. W jakiś magiczny sposób nadal wytwarza 120 KM przy zaledwie 0,5 l pojemności skokowej. Dzięki temu, co firma nazywa cyklem spalania jednosumowego, silnik jest idealny do Mazdy. 

Pomimo posiadania czterech rzędów cylindrów, INNengine ma w rzeczywistości osiem tłoków. Dzieje się tak, ponieważ silnik jest silnikiem z przeciwbieżnymi tłokami, co oznacza, że suw sprężania każdego tłoka jest wykonywany na drugim tłoku umieszczonym w tym samym rzędzie cylindrów, a nie na statycznej głowicy cylindrów. Nadal jednak ma tylko cztery komory spalania. To oznacza, że brzmi podobnie do silnika czterocylindrowego.

W tym silniku nie ma też korbowodów – przynajmniej w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Zamiast tego tłoki osadzone są na rolkach, które poruszają się po zaokrąglonej okrągłej płytce. Można ją regulować, aby wpływać na rozrząd i stopień sprężania silnika. 

silnik-pojemnosc-05

Tłoki naśladujące swoje ruchy

Gdy krzywka osiąga swój szczyt, tłok pędzi w kierunku górnego martwego punktu, gdzie paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindra, a świeca zapłonowa zapala mieszankę sprężonego powietrza i paliwa. Konfiguracja mechaniczna pozwala również na lepsze wyważenie silnika. Oznacza to, że typowe wady silnika spalinowego (często określane jako hałas, wibracje i szorstkość) są zminimalizowane.

Gdy nastąpi spalanie, tłok jest dociskany z powrotem do płyty i zmusza płytę do obracania się. Ten ruch jest synchronizowany między każdą połową silnika za pośrednictwem wspólnego wału, co oznacza brak dodatkowych elementów rozrządu. Oba tłoki w tym samym rzędzie cylindrów niemal dokładnie naśladują swoje ruchy.

Kiedy tłoki osiągają dolną część swojego skoku, odsłaniane są odpowiednie otwory wlotowe i wylotowe. Jeden tłok jest ustawiony tak, aby osiągnął dolny martwy punkt nieco wcześniej niż drugi. To pozwala spalinom na ucieczkę z otworu wydechowego. Świeże powietrze jest zasysane przez otwór wlotowy, gdy produkt uboczny spalania jest usuwany.

Przeczytaj również