To najtańszy samochód na świecie
Największym plusem jest zdecydowanie cena. Początkowo samochód o nazwie Bajaj Qute wyceniany był na 1900 euro, jednak obecnie cena waha się między 3000 a 3200 euro. To zatem równowartość około 15 000 zł. Czy jednak chciałbyś czymś takim jeździć?
Jak zdefiniować minimalną mobilność zmotoryzowaną? Mamy przecież elektryczne rowery, skutery, czy hulajnogi. Ale jeśli chcesz miejsca dla więcej niż jednej osoby musisz sięgnąć po samochód. Jakie są najniższe możliwości? Mamy pojazdy takie jak Aixam czy Ligier, ale nie są one oficjalnie klasyfikowane jako samochód.
Bajaj Qute z Indii to coś pomiędzy lekkim pojazdem a samochodem. „Cute” zdaje się być odpowiednią nazwą, gdyż jest on niezwykle mały i tani. Samochód wszedł na indyjski rynek z zamiarem zastąpienia klasycznych riksz.
Auto taxi
Qute oficjalnie reklamowany jest jako pierwsza „auto-taksówka” w Indiach, ale jeździ tam jako czterokołowiec. Wśród argumentów producent wymienia pełną ochronę przed warunkami atmosferycznymi „monokoku metalowo-polimerowego”. Auto waży około 400 kilogramów i jest w stanie zmieścić nawet czterech pasażerów.
Pojazd ma 2,75 metra długości, 1,3 metra szerokości i 1,65 metra wysokości. Kolory to biały, czarny i żółty, które są typowe dla taksówek w Indiach. Z wyposażenia… mamy otwierane szyby! Jeśli chodzi o bagażnik możemy liczyć tylko na mizerny schowek pod przednią maską.
Silnik jest bowiem montowany z tyłu. Na oficjalnej stronie Bajaj mówi także o dieslu, choć obecnie dostępny jest tylko 1-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 217 cm3 i mocy około 20 KM. Samochód ma ograniczenie prędkości do 70 km/h, a moc na koła przenosi zautomatyzowana skrzynia biegów.
Niezwykła moc LPG!
Bajaj może być też zasilany gazem LPG lub gazem ziemnym. Wtedy silnik generuje 12,5 KM, a zbiornik ma pojemność 20,6. litra. Auto jest też ekonomiczne – według producenta samochód spala zaledwie 2,3 litra na 100 kilometrów. Każdego roku z linii produkcyjnej w Indiach zjeżdża 60 000 sztuk tego niecodziennego samochodu.
Jak zapewne się spodziewacie, największą słabością Qute jest bezpieczeństwo, a raczej jego brak. W teście lekkich pojazdów EuroNCAP przyznało mu zaledwie 1 gwiazdkę. We wnętrzu dominuje twardy plastik, na próżno szukać też poduszek powietrznych czy asystentów .Ale czego spodziewać się za 15 000 zł?