Kolejny rywal dla popularnej w Polsce Skody Octavii pojawi się w Europie. Atrakcyjny sedan kosztuje zaledwie ułamek ceny czeskiego modelu, więc z całą pewnością będzie sprzedażowym hitem. Szanse na to, że ten samochód nie odniesie sukcesu na Starym Kontynencie są po prostu bliskie zeru.
Nowy rywal Octavii zmierza do Europy

Po początkowej porażce chińscy producenci zupełnie zmienili swoją strategię. Przestali „straszyć” swoimi modelami i dużo ostrożniej i rozważniej napływają do Europy. Szanse na to, że osiągną sukces, są bardzo realne. Ten nowy rywal Skody Octavii jest na to kolejnym przykładem.
Dziś Changan to najmniejszy producent samochodów z chińskiej wielkiej czwórki. Tworzą ją koncerny SAIC, FAW i Dongfeng. Do tej pory jego rozprzestrzenianie się ograniczał fakt, że producent koncentrował się głównie na krajowej publiczności. Ta, choć liczna, nie jest tak duża jak na całym świecie.

Dlatego w tym roku Changan postanowił wykorzystać sytuację, która powstała w Rosji i zacząć ekspansję w Europie. Ich plan jest jasny – zaoferować łącznie osiem tanich modeli w największym kraju świata i dalej na zachód.
Będzie też SUV czy pickup
Patrząc w przyszłość, w Europie powinniśmy spodziewać się sedanów Eado Plus, Alsvin i Raeton Plus czy liftbacka Lamore. Pojawią się również SUV-y oraz pickup. Planowane jest także pojawienie się samochodu elektrycznego Avatr 11. Te cele są jednak bardziej odległe. Narazie Chińczycy potwierdzili przybycie modeli Alsvin i Eado Plus.Te na rosyjskich stronach świecą się już z napisem „Wkrótce”.

Drugi z nich to bezpośredni rywal Skody Octavii. Samochód mierzy 4730 mm długości i ma rozstaw osi 2700 mm. W Chinach jako podstawa występuje z benzyną o mocy 128 KM lub turbodoładowanym silnikiem 1.4. Ma więc moc aż 158 KM, którą na drogę przenosi 7-stopniowy automat.
Dobre osiągi i niskie spalanie
Auto waży zaledwie 1340 kg, nawet w najwyższej specyfikacji. Octavia może o takich wynikach tylko pomarzyć. Chińczycy tradycyjnie nie wspominają o dynamice. Ale zgodnie z tym, co dzieje się w Chinach, powinniśmy spodziewać się spalania na poziomie 6,4 l/100 km.

Wyposażenie tradycyjnie już jest bogate nawet w najtańszych wersjach. Znajdziemy tam światła Full LED, cyfrową deskę rozdzielczą, czy 10,25-calowy wyświetlacz informacyjno-rozrywkowy. Oczywiście jest też automatyczna klima i masa asystentów kierowcy. Do tego elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika i pokładowy hotspot Wi-Fi.
W Chinach rywal Skody Octavii zaczyna się już od 41 000 zł. Nie ma więc nawet możliwości konkurować z trzy razy droższą Octavią, za którą trzeba zapłacić około 120 000 zł.