-
Ogromne oczekiwania i duże emocje związane z trzecią generacją Dacii Duster
-
Czy nowe ceny pozwolą na kontynuację sukcesu SUV-a?
-
Będą nowe układy napędowe i świeża technologia
Ogromne oczekiwania i duże emocje związane z trzecią generacją Dacii Duster
Wydaje się, że Dacia nigdy nie miała samochodu, na którego premierę czekalibyśmy z taką niecierpliwością. Duster – formalnie trzeciej generacji – a tak naprawdę drugiej, z pewnością będzie bardzo popularny. Ale czy dotrzyma kroku swoim poprzednikom?
Dacia wypuściła swój pierwszy nowoczesny samochód w 2004 roku, kiedy połączyła swoje siły z Renault. Wtedy też wspólnie z francuską marką na rynek trafił nowy Logan. Od tego czasu rumuńska firma urosła do jednej z największych w całej Europie, a świadczyć może o tym chociażby fakt, że Francuzi częściej wybierają Dacię od swojej własnej marki Renault.
Co ciekawe, najnowsza generacja Dustera, formalnie oznaczona jako trzecia, tak naprawdę będzie drugą. Pierwsza generacja pojawiła się w 2010 roku, a druga, wprowadzona na rynek w 2017, była tak naprawdę dużym liftingiem. Dopiero w 2024 roku ma pojawić się w pełni nowy, zbudowany na nowych podzespołach i nowej platformie Duster.
Czy nowe ceny pozwolą na kontynuację sukcesu SUV-a?
W osiągnięciu tak dużego sukcesu Dacii pomogły jej ceny i sprzyjające okoliczności. Samochody wyglądały w miarę świeżo i wypełniły na rynku lukę pt. „normalnych” samochodów za pieniądze przystępne na kieszeń normalnych ludzi. Teraz jednak Rumuni podwyższają ceny i pytanie brzmi, czy nie będą one przeszkodą w docieraniu do kolejnych klientów.
Choć Dacia jest dziś droższa niż jeszcze kilka lat temu, wciąż pozostaje jedną z najbardziej przystępnych cenowo marek na rynku. Dustera można dziś kupić za akceptowalne 75 000 złotych, a za niewielką dopłatą otrzymamy 100-konny benzynowy silnik. Za około 84 000 zł będziemy mogli wyjechać z salonu nowym SUV-em z silnikiem diesla.
Zupełnie nowy Duster trafi na rynek już niebawem. A kolejne szczegóły poznajemy dzięki wyciekowi zdjęć i oficjalnego wideo przeznaczonego na rynek niemiecki. Jak już wspomnieliśmy – będzie to pierwszy nowy Duster od czasu jego debiutu w 2010 roku. Wizualnie nowy Duster nawiązuje do swoich poprzedników, ale widać też inspiracje koncepcją Bigster. Wygląda świeżo i bez zbędnej przesady.
Nowa Dacia Duster – będą nowe układy napędowe i świeża technologia
Z załączonego filmu dowiadujemy się, że Dacia wprowadzi zupełnie nowy napęd Hybrid 140. Jest on dostępny już dziś w samochodach Renault i korzysta z wolnossącego silnika benzynowego o pojemności 1.6 oraz dwóch silników elektrycznych. Co ciekawe, wykorzystuje także czterobiegową, automatyczną skrzynię biegów.
Według oczekiwań z oferty zniknie turbodiesel o pojemności 1.5, ale możemy mieć nadzieje na układy benzynowe bez hybrydy. Z całą pewnością jednak nowy Duster będzie droższy od swojego poprzednika, a jeśli ceny poszybują za bardzo, klienci mogą zacząć odwracać się od popularnego SUV-a.
Z drugiej jednak strony, będzie to prawdopodobnie ostatni Duster dostępny z wyłącznie benzynowym silnikiem, więc wielu potencjalnych klientów może zdecydować się na zakup nawet mimo nieco wyższych cen, niż te do których przyzwyczaili się w latach poprzednich.