Diesel CRDi po 100 tys. km – jak się spisał?
SUV jest duży i kosztuje niemało, bo jego ceny zaczynają się od 155 000 zł. Według niemieckich dziennikarzy z portalu Auto Bild to dobry zakup, ale… Trzeba objąć szczególną uwagą kilka kluczowych części, gdzie producent zawiódł. W przeciwnym razie będziecie musieli dokonać drogich napraw.
Redakcja Auto Bild otrzymała Hyundaia Santa Fe z silnikiem typu Diesel do swoich testów w lipcu 2019 roku. Samochód niedawno przekroczył magiczną barierę 100 000 km – po którym nastąpił całkowity demontaż i wykrycie słabości. Dziennikarze przyznali, że po 2 latach wnętrze auta wykazuje dość duże ślady zużycia – kierownica, tapicerka fotela, czy kolory wewnątrz są nieco zestarzałe.
Test to nie prawdziwe życie
Dodają jednak, że gdyby samochód przez cały ten czas był używany przez jedną rodzinę, byłby dużo mniej zużyty. To jasne – na tym polega ich praca, aby sprawdzić samochód do maksimum. Ale krytyka pojawiła się również w innych obszarach, które mogą prowadzić do kosztownych napraw.
Pod maską Hyundaia pracuje 2,2-litrowy silnik typu Diesel. Jednostka otrzymała pochwały za zużycie i dynamikę, to po demontażu silnik trzeba było mocno wyczyścić z osadów węgla. Naoliwienia potrzebowała też turbosprężarka, a po bokach pojawiła się widoczna korozja. Choć jest to błąd konkretnego egzemplarza, na pewno można spodziewa się go po sporej części produkcji. Warto pomyśleć o zabezpieczeniu przed zimą.
Dynamiczny silnik i małe spalanie
Jeśli chodzi o wnętrze – panel przedniego słupka… odpadł pod niewielkim wstrząsem. System multimedialny i sterowanie głosowe również nie otrzymały najlepszych ocen. Podobnie jak wykrywanie znaków drogowych.
Ale 2,2-litrowy Diesel nie otrzymał tylko złych ocen. Samochód bez problemu rozwijał prędkości 200 km/h, a finalne spalanie średnie wyniosło zaledwie 8,5 l/100 km. Należy jednak przypomnieć, że w normalnych warunkach (nie testowych) byłoby ono dużo niższe. Biorąc pod uwagę rozmiar samochodu, to całkiem rozsądny wynik.
SUV oferuje też dużo przestrzeni na obu rzędach siedzeń i w bagażniku. Gdyby nie korozja, Santa Fe otrzymałby ocenę doskonałą. Diesel w Hyundaiu Santa Fe jest więc godny uwagi, nawet po przebiegu 100 000 kilometrów. Ważne jednak, aby skupić się na wymienionych wyżej minusach, aby uniknąć drogich napraw i niespodziewanych awarii.