Według Porsche, nowy Taycan ma przyspieszenie 2,6 sekundy od zera do setki i maksymalną prędkość 260 km na godzinę. Tesla twierdzi, że Model S Performance może rozpędzić się do 100 km/h w zaledwie 2,4 sekundy i osiągnąć prędkość 263 km/h.
Tyle na papierze, ale dobrze wiemy, że w testach na drodze zawsze będą pewne różnice z powodu wielu czynników. Niedawny pojedynek prowadzony przez Top Gear plasuje Taycana przed Teslą, choć wokół tego pojedynku było wiele kontrowersji, a sporo osób twierdziło, że został ustawiony. Oto wspomniany pojedynek:
Nawet ekipa Drag Times wtrąciła się, by zakwestionować zdanie Top Gear.
W końcu Top Gear przyznał, że użył danych przyspieszenia z poprzedniego pojedynku Modelu S w swoim materiale, ponieważ najnowszy testowany Model S okazał się wolniejszy. Cała sytuacja była co najmniej dziwna. Trzeba jednak przyznać, że oba samochody były bardzo blisko deklarowanego czasu. W przypadku Taycana to 2,61 sekundy, a Tesli – 2,68 sekundy .
Teraz Jason Fenske z kanału Engineering Explained postara się wam wyjaśnić, skąd mogła wziąć się taka różnica. Jak się okazuje, wszystko to sprawa przełożeń w Porsche Taycan i to właśnie dzięki nim zyskuje przewagę. Jednak dopóki oba samochody nie znajdą się na tym samym torze, w tym samym czasie, z porównywalnymi oponami, wykonując wiele prób i zamieniając kierowców miejscami ciężko będzie ustalić kto tak naprawdę jest górą.
Dlaczego zatem Porsche Taycan jest szybszy niż Tesla?
W telegraficznym skrócie – Taycan ma dwa biegi dla tylnej osi i jeden bieg dla przedniej osi. Przełożenia tylnej skrzyni wynoszą 15.563 dla pierwszego i 8,05 dla drugiego biegu. Oś przednia ma również przełożenie 8,05: 1. Aby przekonać się, który pojazd jest szybszy, musimy sprawdzić, który może osiągnąć największy moment obrotowy przeniesiony na koła i który ma najlepszą przyczepność. Wideo poniżej traktuje zagadnienie zdecydowanie bardziej szczegółowo.