BMW nie wycofa swojego kultowego silnika. Polscy klienci nie mają się jednak z czego cieszyć

Producenci samochodów w ostatnich miesiącach wykonali dość imponujący zwrot jeśli chodzi o samochody elektryczne. Wielu z nich przesunęło datę przejścia wyłącznie na elektromobilność. To oznacza, że w wielu przypadkach na dłużej pozostaną przy silnikach spalinowych. I choć wydawało się, że przyszłość tego silnika BMW jest przesądzona, to jednak niemiecka firma zamierza pozostawić go w swojej ofercie. Niestety, ale jest to słodko-gorzka wiadomość dla klientów w Europie. 

uzywane-kombi-bmw-serii-5
Podaj dalej

BMW nie zrezygnuje z kultowego silnika tak szybko

bmw-alpina-b8-gt
fot. Alpina

BMW wycofało ze sprzedaży swój silnik V12 jeszcze w 2022 roku, kiedy Seria 7 o oznaczeniu M760i trafiła na śmietnik historii. Jednostka ta dalej dostępna jest w Rolls-Royce, ale bawarska firma prawdopodobnie już nigdy z niego nie skorzysta. Jednostki V10 Niemcy wycofali jeszcze 15 lat temu i wydawało się, że wkrótce podobny los spotka silniki V8. Wszystko wskazuje jednak na to, że tak się nie stanie. 

W rozmowie z portalem Automotive News, szef ds. rozwoju BMW Frank Weber jasno stwierdził, że silniki V8 zostaną w ofercie BMW. Wyjaśnił, że zelektryfikowana jednostka sześciocylindrową nie jest w stanie w pełni zastąpić „muskularnego” V8. Problem polega jednak na tym, że odnosił się tylko do klientów w Stanach Zjednoczonych i na Bliskim Wschodzie. Szef działu badań i rozwoju argumentował, że choć mniejszy układ hybrydowy ma taką samą wydajność i przyspieszenie, klienci lubią „płynność, dźwięk i odczucia silnika V8”. 

Niestety, ale przepisy dotyczące emisji spalin są mniej rygorystyczne w USA i na Bliskim Wschodzie niż w Europie. Nie zdziwimy się więc, jeśli jednostki V8 w samochodach BMW będą dostępne tylko na dwóch wymienionych powyżej rynkach. Podobnie jak Mercedes, zapewne również BMW będzie musiało zrezygnować z tej jednostki napędowej w UE. W rzeczywistości dzieje się to już dziś. Jeśli chcielibyśmy kupić Serię 7 z silnikiem V8, musielibyśmy zdecydować się na dużo droższy, specjalistyczny i opancerzony model 7 Series Protection. 

suv-nowe-bmw-x3
fot. BMW

W jakich modelach będzie dostępne V8?

Weber nie wspomniał, które przyszłe modele otrzymają silniki V8. BMW pracuje jednak nad nowymi generacjami takich samochodów jak X5, X6 i X7. Przynajmniej te trzy luksusowe i duże SUV-y powinny zachować jednostki ośmiocylindrowe w USA. 

W Europie będziemy musieli zadowolić się malutkimi, 1,5-litrowymi turbodoładowanymi jednostkami benzynowymi. Silniki z trzema cylindrami, które pracują także w samochodach Mini, będą podstawową jednostką na Starym Kontynencie. Pomyśleć, że jeszcze nie tak dawno temu jednostki V8 znajdowały się pod maską Serii 3… Dziś aby ją dostać, musimy wybrać kosmicznie drogą, opancerzoną wersję Serii 7.

Przeczytaj również