Chińczycy tną sobie ceny miejskiego hitu na 34 tys. zł, bo mogą. Polskie salony marki czeka oblężenie

Na rynku pojawił się rok temu, a już jest najlepiej sprzedającym się samochodem w Chinach. Mowa o Geely Xingyuan (tam również pod submarką Geome), które zmierza po miano hitu największego rynku motoryzacyjnego świata. O sukces raczej można być spokojnym, bo ostatnie obniżki na 68 500 juanów (w przeliczeniu ok. 34 tys. zł) raczej nie zmniejszą sprzedaży. Ulubiony samochód Chińczyków będzie wkrótce dostępny w Polsce, choć na pewno nie w takiej cenie.

Geely Xinguan
Podaj dalej

W Chinach sprzedaje się zdecydowanie najwięcej nowych samochodów na świecie i ma tendencję zwyżkową. Z danych CAAM wynika, że od stycznia do października 2025 r. w sprzedaży hurtowej zarejestrowano tam 27,687 mln nowych aut. To o 12,4 proc. więcej niż w 10 miesięcy zeszłego roku. Tylko w październiku do bazy dopisano 3,332 mln pojazdów, czyli o 8,8 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok temu. Najmocniej rośnie sprzedaż samochodów nowej energii (NEV), bo o 32,7 proc. Z 12,943 mln NEV-ów większość (8,330 mln) to elektryki, a 4,610 mln to hybrydy plug-in.

Nowego hitu Geely chce coraz więcej Chińczyków

Geely Xingyuan (w Polsce będzie oferowany już w 2026 r. jako Geely EX2) to zdecydowany numer jeden w Chinach. Po 10 miesiącach ma aż 387 590 rejestracji. Po wygranym październiku nowym wiceliderem jest tam mikrosamochód Wuling Hongguan Mini EV (349 478 szt.). Na trzecią pozycję spadł ubiegłoroczny bestseller, czyli Tesla Model Y (312 331 szt.). Za moment na podium mogą być już tylko chińskie auta. Blisko czołowej trójki jest już BYD Qin Plus (305 110 szt.).

Geely Xingyuan Star Limited Edition
Geely Xinguan Star Limited Edition. // fot. materiały prasowe

Czołową piątkę uzupełnia tam BYD Seagull (270 842 szt.). Z japońskich samochodów najpopularniejszy jest tam Nissan Sylphy (257 602 szt.), którego produkuje się w Chinach. W Państwie Środka do miana hitu klasy wyższej kandyduje Xiaomi SU7 (234 521 szt.), które wyprzedza BYD Qin L (231 057 szt.) i Volkswagena Lavidę (229 095 szt.). Top 10 chińskiego rynku zamyka Geely Xingyue L (220 916 szt.). Próg 200 tys. rejestracji przekracza tam na razie jeszcze tylko Volkswagen Sagitar (205 575 szt.).

BYD zjeżdża z tronem po równi pochyłej

Bestsellerową marką w Chinach nadal jest BYD (2 572 364 szt.). Jednak od kilku miesięcy sprzedaż leci na łeb na szyję. W październiku marka była -38,2 proc. na minusie, a tegoroczny rezultat jest gorszy od zeszłorocznego o 6,2 proc. Jednocześnie mocno zyskuje Geely (+80,4 proc), które jest już numerem 2 z liczbą 1 724 919 rejestracji. Milionowe wyniki w Chinach mają jeszcze tylko Volkswagen (1 568 908 szt.) i Toyota (1 286 416 szt.). Piąty Wuling ma „dopiero” 661 327 rejestracji. W czołówce rynku znajdziemy też marki ChangAn (644 192 szt.), Chery (607 021 szt.) i Honda (524 851 szt.). O próg pół miliona rejestracji powalczą w tym roku jeszcze Nissan (463 510 szt.) i Audi (460 669 szt.).

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również