Do których salonów samochodowych w Polsce kierują się rozczarowani Teslą? Marki chińskie i japońskie wcale nie korzystają na tym najmocniej

Gdy na początku roku Elon Musk dopuścił się kilku szeregu kontrowersyjnych wypowiedzi na temat Europy czy wojny w Ukrainie, zainteresowanie Teslą na Starym Kontynencie mocno spadło. Choć w Polsce marka miliardera nadal sprzedaje najwięcej elektryków to spadek rejestracji jest zauważalny. Zyskały za to inne marki, zwłaszcza koreańskie.

Kia EV6
Podaj dalej

Z Teslą w Polsce nie jest źle, choć jest gorzej

Pisaliśmy już, że rynek samochodów elektrycznych w Polsce znowu rośnie. Co prawda udział aut na prąd jest jednym z najgorszych w Unii Europejskiej, ale program „NaszEauto” wyraźnie stymuluje rynek. Choć rynkowy tort się powiększa, zeszłoroczni liderzy muszą mocniej dzielić się porcjami z konkurencją. Z danych PZPM wynika, że po pierwszym kwartale 2025 r. Tesla wciąż lideruje na rynku bateryjnych elektryków (BEV). Jednak spadek rejestracji o blisko 30 proc. zmniejsza zapas nad rywalami.

Tesla Model Y Juniper lifting 2025
Tesla Model Y. // fot. materiały prasowe

Prezes Instytutu Samar, Wojciech Drzewiecki ujawnił na Linkedinie interesujące mapy. Wynika z nich, że Tesla jest liderem spadku udziału rynkowego elektryków w aż 6 polskich województwach. Są to: pomorskie, łódzkie, mazowieckie, lubelskie, śląskie i podkarpackie. Choć Volvo EX30 nadal jest jednym z najczęściej wybieranych BEV-ów w Polsce, to szwedzka marka straciła impet w innych 6 województwach: zachodniopomorskim, kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim, dolnośląskim i świętokrzyskim. W Wielkopolsce najwięcej udziału rynkowego ubyło Audi, a Mercedes świeci się na czerwono w woj. lubuskim i opolskim. Skoda najmocniej oddaje „pole elektryczne” w Małopolskiem.

Kia EV6
Kia EV6. // fot. materiały prasowe

Koreańskie marki przejmują klientów

Kto zatem najwięcej zyskuje? Głównie marki koreańskie. Kia ma największy wzrost w 6 województwach: łódzkim, mazowieckim, lubelskim, opolskim, śląskim i małopolskim. Większość z nich to regiony, w których najmocniej traciła Tesla. Dodatkowo w woj. kujawsko-pomorskim i dolnośląskim najmocniejszy przyrost wśród elektryków odnotował Hyundai. Tania Dacia Spring zrobiła największe poprawki w skrajnie odległych regionach jak Pomorze Zachodnie i Podkarpacie. Z kolei elektryczne Peugeoty rosną najmocniej w Warmińsko-Mazurskiem i na Podlasiu. Największy wojewódzki przyrost odnotowały też Omoda (lubuskie), BYD (pomorskie), Mini (wielkopolskie) oraz Citroen (świętokrzyskie).

Dacia Spring FL 2024
Dacia Spring. // fot. materiały prasowe

Zwłaszcza udany marzec zabezpieczył Teslę przed oddaniem palmy pierwszeństwa w pierwszym kwartale. Tesla jest obecnie liderem w 13 z 16 województw. W opolskim i warmińsko-mazurskim współrządzi z Kią, a w kujawsko-pomorskim z Dacią. Skoro o niej mowa, to ta budżetowa marka sprzedaje najwięcej elektryków też w Świętokrzyskiem i na Podkarpaciu.

Przeczytaj również