Xpeng zaczyna rok od debiutu na rynkach Irlandii i Finlandii
W ostatnim dniu stycznia 2025 r. miała miejsce premiera SUV-ów Xpeng na dwóch nowych rynkach Europy. Modele G9 i G6 zadebiutowały w Finlandii, a Irlandia na powitanie otrzymała Xpeng G6. Wcześniej, bo na salonie samochodowym w Brukseli, chiński startup wspierany przez Volkswagena ogłosił wejście na rynek belgijski i luksemburski.
Jednocześnie chińskie Xiaopeng Motors ogłosiło, że zamierza wejść na rynek ponad 60 krajów i regionów na całym świecie. Dodatkowo planuje osiągnąć połowę ze swojej sprzedaży na rynkach zagranicznych w ciągu najbliższych 10 lat.
W efekcie Europa staje się jednym z głównych obszarów przyszłej mapy komercjalizacji Xiaopenga. Przypomnijmy, że chiński producent samochodów od 2021 roku wszedł już na ponad 10 rynków. Dodatkowo świętował dostawę 10 000 pojazdu w Europie. W efekcie jest pierwszą chińską firmą produkującą wyłącznie elektryczne pojazdy nowej energii, która osiągnęła taki wynik w eksporcie pojazdów w Europie.
SUV Xpeng G9 będzie największą gwiazdą oferty chińskiego producenta
Podczas Salonu Samochodowego w Brukseli Xpeng Motors zaprezentował trzy modele: Xpeng G6, G9 i P7+. Ten drugi będzie głównym modelem, który ma za zadanie promować markę za granicą.
Elektryczny SUV, którego prezentowaliśmy na łamach redakcji już w czerwcu 2024 r., nie musi niczego zazdrościć Tesli. Elektryczny rodzinny model z wszystkimi wygodami na poziomie premium ma wszystko, by kusić klientów. Z konkurencyjną ceną wersji Launch Edition zadebiutował wówczas w Niemczech.
Teraz staje się dobrą alternatywą dla pojazdów Elona Muska, od których odwraca się coraz więcej firm związanych z branżą motoryzacyjną w Niemczech. Dodatkową zachętą jest zapowiedź Xiaopeng Motors, że wdroży system inteligentnej jazdy XNGP zgodnie z obowiązującymi w Europie lokalnymi przepisami.
Zgodnie z informacją prasową, w momencie wprowadzenia na fiński rynek większy flagowy SUV G9 będzie miał tylko dwa systemy napędowe. Wariant podstawowy G9 Standard Range zaczyna się od 62 900 euro. Droższa Launch Edition (75 900 euro) technicznie odpowiada modelowi Performance – co wyjaśnia dużą różnicę cen. Nie ma pomiędzy nimi modelu Long Range z napędem na tylne koła. Tańsza opcja wersja G9 dostaje silnik o mocy 230 kW i zasięg 460 km. Najwyższa wersja RWD Long Range oferuje zasięg 579 km.
Awangardowy design tak różny od modeli Tesli, najnowsze technologie i atrakcyjny cennik zadecydują o tym, że trudno przejść obojętnie obok takiej propozycji. Zwłaszcza że Xpeng nie oszczędza na żadnym detalu G9, dlatego już lista wyposażenia standardowego jest długa.
Mniejszy SUV Xpeng G6 otrzyma dwa rodzaje akumulatorów
SUV Xpeng G6 otrzyma trzy wersje do wyboru. Standardowa ma akumulator LFP. Model Long Range ma akumulator NMC i napęd na tylne koła. Najwyższy model G6 Performance z napędem na wszystkie koła zaczyna się w Finlandii od 54 390 euro.
Jeśli chodzi o cennik mniejszego SUV-a w Finlandii, to zaczyna się on odpowiednio od 48 290 euro. Przy czym specjalna Launch Edition G6 otrzymuje cenę 45 790 euro. G6 Long Range zaczyna się od 49 990 euro. Na wariant G6 Performance z napędem na wszystkie koła trzeba wydać od 54 390 euro.
Jeśli chodzi o zasięg, to G6 zaczyna się od opcji z zasięgiem 435 km, poprzez napęd na tylne koła o dużym zasięgu 570 km, a skończywszy na napędzie na wszystkie koła o zasięgu 550 km.
W Finlandii G9 i G6 trafią do sprzedaży za pośrednictwem Inchcape Motors Finland. Pierwszy fiński salon marki Xpeng zostanie otwarty w Helsinkach, a drugi w Espoo. Europejska siedziba producenta mieści się w Amsterdamie w Holandii. Dostawy w Finlandii rozpoczną się pod koniec lutego 2025 r. Dyrektor generalny Inchcape Motors Finland uważa, że stosunek jakości i ceny czyni SUV-y Xpeng „wyjątkowo atrakcyjną opcją zarówno dla kierowców prywatnych, jak i biznesowych”.