Złe wieści dla wrogów aut elektrycznych. One znowu sprzedają się świetnie, a zwłaszcza te

W tym roku wielokrotnie można było usłyszeć o spadającej liczbie zamówień aut elektrycznych. Najnowsze dane analityków wskazują jednak, że ostatni miesiąc trzeciego kwartału był wyraźnym odbiciem dla branży. Oto europejska lista najlepiej sprzedających się bateryjnych samochodów na prąd (BEV) minionego miesiąca.

Volvo EX30
Podaj dalej

Analitycy JATO Dynamics przeanalizowali rejestracje ze wszystkich 27 krajów Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii. Okazało się, że we wrześniu na tych rynkach zarejestrowano 212 197 aut elektrycznych. To wzrost aż o 14 proc. względem września ubiegłego roku. Łącznie w tym roku wspomniane 28 rynków powiększyło się o 1,43 mln samochodów na prąd, co jest wynikiem już tylko o 3 proc. niższym niż po trzech kwartałach 2023 r. Udany wrzesień daje nadzieję, że sektor BEV zakończy ten rok jednak na plusie.

Tesla Model Y
Tesla Model Y. // fot. Tesla

Które z aut elektrycznych były najpopularniejsze we wrześniu 2024 r.?

W segmencie aut elektrycznych nieustannie przewodzi Tesla. Jej SUV produkowany pod Berlinem, czyli Tesla Model Y był we wrześniu najczęściej rejestrowanym elektrykiem w Europie. 28 876 egzemplarzy to wynik o 1 proc. słabszy niż rok temu, ale wciąż był to zdecydowanie największy rezultat w sektorze. Drugą lokatę zajęła kolejna Tesla, Model 3 (14 965 szt.), która względem września 2023 poprawiła się o 314 proc. W czołowej trójce nieoczekiwanie pojawiła się Skoda Enyaq (9 503 szt.; +57%), która była najpopularniejszym elektrykiem Grupy Volkswagena.

Volvo EX30
Volvo EX30. // fot. Volvo Cars

W ścisłej czołówce co miesiąc widać tegoroczną nowość rynkową Volvo EX30. Elektryczny B-SUV, pierwszy w historii szwedzkiej marki, z wynikiem 7 266 szt. zajął tym razem czwartą lokatę. Za EX30-tką, której design inspirowano uniwersum Star Wars, znajduje się peleton Volkswagenów. We wrześniu najwięcej klientów miało ID.4 (7 016), ale imponujący wynik odnotowało też nowe ID.7 (5 473). Próg 5 tys. rejestracji przekroczył jeszcze VW ID.3 (5 097), BMW iX1 (5 062) i Mercedes EQA (5 008). Dziesiątkę września zamknęło Audi Q4 (4 738).

Żadna spalinówka nie sprzedawała się tak jak elektryk

Warto zauważyć, że najpopularniejszy elektryk września w Europie był też najczęściej rejestrowanym samochodem osobowym w ogóle. Tesla Model Y (28 876) zdecydowanie wyprzedziła spalinowe gwiazdy jak Renault Clio (20 708), Dacia Sandero (18 960), Volkswagen Tiguan (17 670) czy Kia Sportage (16 697).

Przeczytaj również