Niemcy naciskają na paliwo syntetyczne. Bardziej przyszłościowe niż samochody elektryczne?

Porsche cały czas naciska na paliwo syntetyczne, aby utrzymać samochody z silnikami spalinowymi przy życiu po 2035 roku. Niemcy zauważają, że flota istniejących pojazdów z silnikami benzynowymi czy wysokoprężnymi cały czas rośnie. Z kolei paliwo syntetyczne może pomóc w redukcji emisji. Czy to lepszy pomysł na przyszłość niż samochody elektryczne?

Po ile paliwo w kwietniu?
Podaj dalej

Paliwo syntetyczne przyszłością motoryzacji?

paliwo ceny paliw benzyna diesel
Obraz Paul Brennan z Pixabay

Porsche uważa, że syntetyczne paliwo może stać się bardziej powszechne. Niemcy dodają, że odegra ono ważną rolę w ochronie środowiska. Ma bowiem posłużyć do zasilania nie tylko nowych samochodów z silnikami spalinowymi, ale także tymi, które już jeżdżą po drogach. 

Niemiecki producent samochodów prowadzi pierwszy tego typu zakład na świecie. Paliwo syntetyczne od Porsche wytwarzane jest w zakładzie produkcyjnym w Chile, który jest zasilany energią odnawialną. Paliwo to wykorzystywane jest m. in. w serii wyścigów Porsche Supercup i może produkować także e-paliwa dla samochodów starszych typów. W rzeczywistości, to właśnie szansa na utrzymanie na drogach starszych samochodów było pierwszym ważnym powodem dla rozpoczęcia tego typu badań i produkcji. 

Samochody elektryczne z rosnącymi kłopotami 

paliwo benzyna diesel
fot. freepik.com – freepik

Co ciekawe, samochody elektryczne zamiast cały czas się rozwijać i trafiać do coraz większej rzeszy klientów, zaczynają nieco hamować. Popyt na auta elektryczne maleje, a kolejni producenci wycofują się lub zmieniają swoje plany dotyczące elektromobilności. Ponadto, zauważają to także politycy i rządzący. Zdają sobie oni sprawę, że nie można promować wyłącznie pojazdów elektrycznych. 

Szef ds. badań i rozwoju Porsche, Michael Steiner:Od czasu rozpoczęcia tego projektu coraz więcej osoļ zdaje sobie sprawę, że nie można promować wyłącznie e-mobilności. To jest główna droga, ale musimy pomyśleć o ogromnej, istniejącej flocie samochodów spalinowych, która nadal rośnie. Każdy musi krok po kroku zastępować nowe samochody samochodami elektrycznymi. Ale musimy uważać, jak moglibyśmy zastąpić tę całą energię kopalną, którą wkładamy w samochody, statki, samoloty itp.

Jak będzie wyglądać transport przyszłości?

Paliwo dla biednych
fot. freepik.com – asphotostudio

Niemcy nie spodziewają się, że cały przemysł nagle przejdzie na paliwa syntetyczne. Uważają oni, że galon po galonie, trzeba zastępować paliwo kopalne e-paliwem. Kluczem ma być to, ile ton paliwa zastąpimy, a nie w jaki sposób. Porsche uważa, że można zacząć od jego mieszania, tak samo jak było to z biopaliwami. 

Zaangażowanie Porsche w e-paliwa jest jednym z głównych powodów, dla których Komisja Europejska załagodziła swoje stanowisko w sprawie samochodów z silnikami spalinowymi. Początkowo sprzedaż nowych samochodów benzynowych i wysokoprężnych miała zostać zakazana w całej UE po 2035 r., ale opracowano wyjątek, aby umożliwić dalszą sprzedaż pojazdów zasilanych e-paliwami po tej dacie.

Przeczytaj również