Zawieszenie samochodu – co to jest?
Zawieszenie auta mówiąc najprościej to zespół części, które:
– zapewniają połączenie pomiędzy kołami a podwoziem albo ramą,
– utrzymują właściwy kierunek jazdy,
– amortyzują nierówności i drgania, przenoszone przez koła z nawierzchni drogi,
– zapewniają odpowiedni prześwit, mierzonego od nawierzchni drogi do najniżej położonego elementu podwozia,
– zapewniają komfort podróżowania.
Dlaczego przednie zawieszenie i tylne mają inną budowę?
Zmiana charakterystyki budowy przedniego zawieszenia wynika z konieczności zapewnienia odpowiedniej możliwości pracy układu kierowniczego.
Mówiąc najprościej, chodzi o możliwość obracania kół. Te między innymi poruszają się dzięki wysuwaniu i wsuwaniu drążków kierowniczych.
Jakie elementy wchodzą w skład zawieszenia samochodu?
W skład zawieszenia wchodzą elementy:
– prowadzące koło tj. wahacz, drążek poprzeczny, wzdłużny;
– resorujące tj. sprężyna śrubowa, resor piórowy;
– tłumiące – amortyzator.
Elementy prowadzące koło tj. wahacze łączą koła z podwoziem albo z ramą (w autach typu pickup i terenówka). Takie połączenia muszą być elastyczne. Do nadwozia albo ramy wahacz montuje się za pomocą tulei metalowo gumowych, a do innych elementów zawieszenia (np. zwrotnicy) za pomocą przegubu metalowo – gumowego (sworznia wahacza).
W przypadku montażu kolumny MacPhersona stosuje się jeden dolny wahacz. Popularne jest też zawieszenie wielowahaczowe. W takim koło jest prowadzone przez dwa, trzy lub cztery wahacze. Drążki stabilizatora, to elementy zapewniające odpowiednie prowadzenie kół podczas pokonywania zakrętów.
Elementy resorujące tj. sprężyny, zapewniają właściwy prześwit oraz amortyzują drgania i nierówności drogi. Zadaniem amortyzatorów jest, jak nazwa wskazuje amortyzowanie nierówności i dbanie o właściwy kontakt w stylu kół z nawierzchnią. To bez względu na to, jaki ma ona kształt.
Jakiego rodzaju zawieszenie możemy spotkać w samochodach?
Jest wiele rodzajów zawieszenia samochodowego. To dlatego, że producenci dobierają odpowiednie układy do konkretnych samochodów. Ze względu na sposób działania możemy je podzielić na trzy typy zawieszenia:
- zależne – gdzie koła na jednej osi połączone są ze sobą na sztywno, za pomocą mostu. Takie rozwiązanie powoduje, że ruch jednego koła będzie oddziaływał jednocześnie na drugie,
- niezależne – gdzie koła jednej osi poruszają się niezależnie od siebie, swoim ruchem wzajemnie na siebie nie wpływając. Kolumna McPhersona to najpopularniejsza wersja takiego zawieszenia.
- półzależne – to rozwiązanie dla tylnej osi pojazdu. Najlepszym i najczęściej spotykanym przykładem takiego zawieszenia jest kombinacja wahaczy wzdłużnych z belką poprzeczną.
Kiedy i dlaczego układ zawieszenia wymaga naszej uwagi?
O nadchodzących problemach z układem zawieszenia może świadczyć skrzypienie podczas jazdy, stukanie podczas pokonywania nierówności, a niekiedy delikatne szarpanie podczas ruszania.
Jazda z uszkodzonym zawieszeniem nie jest rekomendowana. Jeśli dojdzie do zużycia lub pęknięcia sprężyn to może to powodować osiadanie nadwozia. Wtedy oprócz hałasu, nie pozostanie to bez wpływu na prawidłowe kąty geometrii kół. Podobnie jest w przypadku, gdy uszkodzeniu ulegnie kolumna zawieszenia. W sytuacji awaryjnej jazda takim samochodem jest niebezpieczna. Reasumując, uszkodzone zawieszenie wymaga natychmiastowej naprawy. Czytaj także: Hamulce. Dlaczego są kluczowe dla bezpieczeństwa?