Dlaczego Skoda wycofała zespół fabryczny z WRC?
Już wczoraj informowaliśmy, że z informacji belgijskich mediów, Skoda zakończyła współpracę z ekipą Toksport WRT. Niemiecka stajnia rajdowo-wyścigowa obsługiwała w WRC2 nieoficjalny program fabryczny Skoda Motorsport. Dział sportu czeskiej marki wycofał fabryczną ekipę po wygraniu mistrzostwa kategorii WRC2 Pro w 2019 r.
Było to związane m.in. ze wskazaniem koncernu Volkswagena. Niemiecki gigant nie chciał firmować udziału w sportach motorowych opartych tylko na silnikach spalinowych. Samochody Rally2 miały być wyłącznie klienckie. Jednak w dbałości o dobry PR aut rajdowych Skody, zdecydowano się na pewien fortel. Misję wystawiania fabrycznych Fabii Rally2 evo, a później Fabii RS Rally2 powierzono Toksportowi. Ekipa spod Nurburgringu, zatrudniająca m.in. Andreasa Mikkelsena (finansowała go Skoda), co roku triumfowała w WRC2.
Po kogo sięgnie Skoda do walki z Toyotą?
Koniec związku Skody i Toksportu ma być nieprzypadkowy. Francuskie fora, a także fińskie media aż huczą od plotek. W 2024 r. Skoda ma wrócić z oficjalnym zespołem w mistrzostwach WRC2. Zarząd Volkswagena miał dać zielone światło, aby z pełnym wysiłkiem zadbać o reputację konstrukcji z Mladej Boleslavi. Od przyszłego roku na klienckim rynku pojawi się bowiem Toyota GR Yaris Rally2. Mistrzowie świata producentów poświęcili sporo uwagi rozwojowi auta (trwał 18 miesięcy), który ma przełamać dominację Skody. Pierwszej konfrontacji można spodziewać się już w Rajdzie Monte Carlo (25-28 stycznia).’
Nowy zespół fabryczny to dobra wiadomość dla kierowców wyczynowych. Skoda Motorsport zapewne postara się zatrudnienie możliwie najlepszych kierowców. Prawdopodobnie nie będzie nim aktualny mistrz WRC2, czyli Andreas Mikkelsen. Norweg jest łączony z częściowym programem w fabrycznej ekipie Hyundaia za kierownicą modelu i20 N Rally1. Miejsce w zespole koreańskiego producenta ma jednak stracić Teemu Suninen, który może być interesującą opcją dla Skody. Oprócz tego oczekuje się, że do fabrycznej Fabii RS Rally2 trafi Oliver Solberg. Potwierdzenia tych wiadomości można spodziewać się wkrótce, bo już otwarto listę zgłoszeń na inauguracyjną rundę WRC (Rajd Monte Carlo).
Toyota też się zbroi na WRC2
Choć Toyota nie wystawi oficjalnego zespołu w WRC2, to doskonale monitoruje, komu będą przekazane pierwsze egzemplarze GR Yarisa Rally2. Na najstarszym rajdzie świata pod koniec stycznia mamy zobaczyć 5 nowych klienckich rajdówek Toyoty. Ostatnie doniesienia wskazują, że po 4 sezonach w najwyższej kategorii (WRC/Rally1) do auta Rally2 powróci mistrz WRC2 z 2019 r., Pierre-Louis Loubet. Francuz miał zakupić Toyotę GR Yaris Rally2, a jego obsługa zajmie się luksemburski Burton Racing.
W Rajdzie Monte Carlo nowe Rally2 od Toyoty ma poprowadzić Sami Pajari, który w sezonie 2023 był związany z Toksportem. Mistrz Junior WRC z 2021 r. w tym roku odniósł pierwsze zwycięstwo w WRC2 (w trudnym Rajdzie Finlandii) oraz 4 w WRC2 Challenger. Dla 22-latka z Lahti, GR Yarisa ma podstawić Printsport Racing, z którego w 2018 r. korzystał Łukasz Pieniążek w WRC2. Stajnia Eero Raikkonena może być optymalnym partnerem Toyoty, ponieważ z jej siedziby w Lievestuore jest tylko ok. 25 km do warsztatu fabrycznego teamu Toyoty w Jyska pod Jyvaskyla. W tym tygodniu ma zakończyć się proces uzyskania homologacji FIA dla Toyoty GR Yaris Rally2.