Czym opony zimowe różnią się od letnich?
Każdy kto jadąc samochodem na oponach letnich trafił na ośnieżoną drogę wie, że w takich sytuacjach łatwo stracić kontrolę. Właśnie dlatego zaprojektowano opony zimowe, które mają zapewnić nam większe bezpieczeństwo. Nie dotyczy to jednak jedynie sytuacji, gdy droga pokryta jest śniegiem. Oczywiście, właściwości jezdne na białym puchu są najbardziej odczuwalną różnicą dla każdego kierowcy. Odpowiada za to konstrukcja bieżnika, który dzięki większej ilości nacięć ma więcej rowków i kanalików, aby odprowadzać wodę, błoto i śnieg.
Jednak opony zimowe mają też zupełnie inną mieszankę gumy, a konkretnie bardziej miękką. Dzięki tej właściwości, opony zimowe szybciej osiągają optymalną temperaturę, przez co lepiej „kleją się” do zimnego asfaltu. Jaką różnicę to może zrobić, można przekonać się, gdy przeprowadzimy test hamowania. Przy niskiej temperaturze (poniżej 7°C), gdy asfalt jest suchy, świeci słońce, to właśnie opony zimowe zapewnią krótszą drogę hamowania niż letnie. Jednak, gdy temperatura jest wysoka, to opona letnia skuteczniej pomoże wytracić prędkość do zera. Jest to parametr, który ma krytyczne znaczenia dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Czy w Polsce istnieje obowiązek zmiany opon na zimowe?
Choć dla każdej zdroworozsądkowej osoby powinno to być pytanie retoryczne, to rzeczywistość prawna w naszym kraju jest dość zaskakująca. W Polsce nie ma obowiązku zmiany opon z letnich na zimowe. Nawet w przypadku śnieżycy, policja nie ma prawa wlepić mandatu za brak zimowego ogumienia. Nawet wtedy, gdy doprowadziliśmy przez to do wypadku. Opony zimowe w Polsce są jedynie zalecane, ale prawnego przymusu ich zakładania nie ma. Muszą być jedynie w dobrym stanie, czyli bieżnik musi mieć minimum 1,6 mm głębokości.
Jednak brak założenia opon zimowych może mocno skomplikować życie w wielu miejscach kraju. Nie chodzi tu nawet o to, że zwiększamy ryzyko niekontrolowanego poślizgu, narażając życie swoje oraz innych. W górskich miejscowościach, w prawdziwie zimowej scenerii bez opon zimowych praktycznie nie ma szans pokonania niektórych wzniesień. W skrajnych przypadkach i to nie wystarcza, bo potrzebne są łańcuchy. Bez opon zimowych trudno też wyobrazić sobie wyjazd za granicę, bo wszystkie państwa sąsiadujące z Polską (oprócz Rosji) wymagają stosowania opon zimowych (każdy kraj wymaga ich w nieco innych sytuacjach).
Jaki jest najlepszy termin na opony zimowe?
Z racji tego, że polskie prawo nie reguluje dokładnie, kiedy powinno się zakładać opony zimowe, to odpowiedni termin trzeba dopasować samemu. Do jego ustalenia należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Odpowiedzialny kierowcy zawsze powinien śledzić uważnie prognozy pogody, choć te nie zawsze się sprawdzają. Można jednak zaryzykować, że druga połowa okresu jesiennego jest dobrym momentem na opony zimowe. Zwłaszcza w listopadzie i grudniu aura może zmienić się dość gwałtownie. Dotyczy to zwłaszcza mieszkańców górskich rejonów kraju. Zimówki najlepiej pozostawić na kołach co najmniej do marca, pamiętając jednak o uważnym obserwowaniu prognoz meteorologicznych.
Warto przy tym pamiętać, że nie jest dobrym pomysłem odkładanie w nieskończoność zmiany opon. Nawet jeśli w grudniu będzie zaskakująco ciepło, to raczej pewne jest to, że nie potrwa to długo. Zbyt wiele nie zyskamy podróżując do ostatniej chwili na letnim ogumieniu. Zwłaszcza że zakłady wulkanizacyjne, które zdejmą nam z felg opony letnie i założą opony zimowe, przeżywają prawdziwe oblężenie, gdy pogoda się załamuje. Tłumy kierowców ustawiają się wówczas w kolejkach do takich punktów, a najbliższy wolny termin to wtedy kwestia ponad tygodnia. Wiele zależy od lokalnych uwarunkowań, ale zrobienie tego od ręki może graniczyć z cudem.
Czy opony wielosezonowe mogą zastąpić opony zimowe?
W Polsce coraz większą popularnością cieszą się opony wielosezonowe. Pozwalają one zapomnieć o sezonowej zmianie ogumienia. Jednak czy takie opony całoroczne to dobry zamiennik dla zimówek? Co do zasady opony wielosezonowe to właściwie opony zimowe, które dobrze sprawdzają się też latem. Najnowsze technologie, zwłaszcza w segmencie opon całorocznych premium umożliwiają na bezpieczne postawienie na tego rodzaju produkty. W wielu testach wysokiej klasy opona wielosezonowa, może być w niektórych aspektach skuteczniejsza od budżetowej opony zimowej.
Takie uniwersalne ogumienie to ciekawe rozwiązanie zwłaszcza dla obszarów miejskich. Zdarzają się zimy w Polsce, w których praktycznie nie da się spotkać śniegu. Wówczas uzasadnienie dla zastosowania opon całorocznych wzrasta. Jednak należy pamiętać, że dobrej jakości opony zimowe zawsze będą bardziej wydajne w najchłodniejszą porę roku. Powinno to być szczególnie istotne dla posiadaczy aut o dużej mocy, w których szczególnie ważna jest wydajność hamulców i opon.