Legendarnym przykładem, jak łatwo można zdobyć uprawnienia do prowadzenia pojazdów, są Stany Zjednoczone. Poziom skomplikowania egzaminu teoretycznego i praktycznego jest zdecydowanie inny w porównaniu do Polski. Złośliwi powiedzą, że widać to na zbitkach ujęć, które pokazują dziwaczne manewry kierowców. Ale czy w Polsce jest lepiej?
Ułańska fantazja ciągle daje o sobie znać
Można odnieść wrażenie, że Polacy niemal w genach mają duży dystans do tego, co proponuje im ustawodawca. Lata socjalizmu, omijania cenzury, wcześniej okupacja niemiecka i wiele różnych krzywd ze strony rządzących wpłynęło na to, jak Polacy postrzegają władzę i przepisy. Mamy poczucie, że wiemy lepiej, co jest dla nas dobre, więc zaczynamy działać po swojemu.
Oczywiście są przykłady, w których taki opór społeczny był korzystny, ponieważ dzięki niemu jako naród przetrwaliśmy. Jednak zdarza się, że na drogach być może już wrodzony brak pokory daje o sobie znać.
Mistrzowie kierownicy, którzy jeżdżą szybko, ale bezpiecznie!
Różnego rodzaju badania ankietowe wśród kierowców pokazują, że większość respondentów uważa, że jest wzorem kierowcy, niemal mistrzem świata, który mógłby wygrywać w Formule 1 lub w WRC, gdyby jego kariera nieco inaczej się potoczyła. Jednym z najsłynniejszych opisów swoich umiejętności za kierownicą, jest stwierdzenie – jeżdżę szybko, ale bezpiecznie. Co do zasady logiki się to nieco wyklucza, ponieważ wraz ze wzrostem szybkości rośnie też ryzyko zdarzenia się rzeczy mniej przewidywalnych.
Prawo jazdy niczym licencja pilota?
Być może bardziej rygorystyczne procedury kwalifikowania osób do ubiegania się o prawo jazdy, pomogą w zmianie zachowań na drogach? Przykładowo ułamek społeczeństwa ma licencję pilota lub może legalnie prowadzić lokomotywę. Świadomość zagrożeń i przestrzeganie procedur w tych dwóch przypadkach ogranicza brawurowe zachowania i wypadki do minimum.
Wyzwaniem z punktu widzenia Polski jest jednak to, że spora grupa ludzi nie ma zbytnio innej możliwości. Musi mieć prawo jazdy, żeby funkcjonować, ponieważ brakuje alternatywnych tanich i szybkich środków komunikacji.