Diesel, benzyna czy elektryk?
Stowarzyszenie producentów ACEA podsumowuje sprzedażowy rok 2021. Niedawno publikowaliśmy statystyki dotyczące konkretnych marek, gdzie wciąż na pierwszym miejscu w Europie utrzymuje się Volkswagen. Tym razem ACEA podzieliła ranking według rodzaju paliwa. I musimy to przyznać – Diesel jest w odwrocie.
W 2020 roku w Polsce nowych samochodów z silnikiem typu Diesel sprzedało się 79 247. Natomiast w 2021 roku liczba ta spadła aż o 26,1%. To znaczy, że zaledwie 57 005 osób zdecydowało się na zakup nowego samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Jeszcze gorzej pod tym względem wypada końcówka 2021 roku.
W ostatnim trzech miesiącach roku 2021 spadek sprzedaży wyniósł aż 53,3%, co zwiastuje utrzymanie się trendu spadkowego. Ostanie miesiące roku zazwyczaj są bardzo dobre pod względem sprzedaży, jednak rok temu sprzedało się tylko 11 375 samochodów z silnikiem Diesla w czwartym kwartale.
Rok 2021 nie tylko ze spadkami
Skoro nie Diesel, to co? Odpowiedź jest jeszcze cały czas bardzo „tradycyjna”. Polacy wciąż najchętniej kupują samochody benzynowe. W 2021 roku nowych benzyniaków w naszym kraju sprzedało się 237 478 sztuk, czyli o ponad 150 000 sztuk więcej, niż Diesla. Również tutaj pojawiły się spadki. W porównaniu do 2020 roku mówimy tu o liczbie mniejszej o 10,5%. Gdzie zatem „uciekło” ponad 20 000 klientów?
Część z nich zdecydowała się na hybrydę typu plug-in (+105%), część na w pełni elektryczny samochód (+94,7%). Choć procentowe wzrosty rok do roku wyglądają imponująco, wciąż mówimy tu o niewielkich liczbach. W przypadku hybryd to dokładnie 9 269 egzemplarzy, a elektryków 7 164.
Podobnie wygląda sytuacja w całej Europie. Udział benzyny w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii wynosi okrągłe 40%. Diesel i hybryda (HEV) podzieliły się rynkiem po równo 19,6%, a tuż za nimi plasują się elektryki (9,1%) i hybrydy typy plug-in (8,9%).