Współczesne silniki diesla cieszą się dużą popularnością głównie ze względu na obiecującą dynamikę i niskie zużycie paliwa. Jednak prawdziwą zmorą większości jednostek wysokoprężnych jest poziom skomplikowania. Z tego też powodu kierowcy poszukują różnych metod na wydłużenie życia filtra cząstek stałych. Jedną z nich ma być dolewanie oleju do popularnej ropy.
Olej do silników dwusuwowych ratunkiem dla filtra DPF?
Skąd w ogóle wziął się pomysł na to, żeby dolewać oleju typu 2T, który jest przeznaczony przede wszystkim do jednostek dwusuwowych do diesla? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba przypomnieć sobie rolę oleju w popularnych niegdyś dwusuwach.
Dawniej mieszanina oleju, powietrza i benzyny odpowiadała za smarowanie najważniejszych elementów jednostki napędowej. Dzisiaj takie posunięcie w teorii ma usprawniać pracę silnika wysokoprężnego. Niestety w tej historii istnieje pewien szkopuł, który sprawia, że takie zachowanie może mieć negatywne skutki dla silnika i jego osprzętu.
Uszkodzenie filtra cząstek stałych jest prawdopodobne!
Największą wadą z punktu widzenia użytkownika auta z filtrem cząstek stałych, jest jego szybkie zapychanie się i potrzeba samowypalenia lub wręcz usunięcia starego filtra. Oczywiście pusta przestrzeń w układzie wydechowym powinna być uzupełniona o nowy podzespół, ponieważ jazda samochodem fabrycznie wyposażonym w DPF bez tego elementu, jest karalna.
Dolewanie oleju do diesla z filtrem cząstek stałych sprawi, że niedopalony olej zacznie osadzać się w DPF-ie, przez co kierowca uzyska efekt gorszy od zakładanego, ponieważ do wymiany kwalifikuje się jeden z najdroższych elementów w dieslu. W takiej sytuacji, czy cała procedura mieszania oleju z paliwem ma sens?
Oleje Low SAPS są rozwiązaniem problemu
Tutaj wracamy do punktu wyjścia, ponieważ z punktu widzenia nowoczesnych silników wysokoprężnych, które wyposażono w filtr cząstek stałych, bardzo rozsądne jest stosowanie olejów silnikowych typu Low SAPS. Największą zaletą smarowania niskopyłowego jest niewielka ilość siarczanów, która powstaje na skutek procesu spalania. Mniejsza liczba popiołu to dłuższa żywotność filtra DPF.