Punkty zdobywane na Power Stage (według klucza 5-4-3-2-1) potrafią czasem namieszać w klasyfikacji, dlatego nikomu do końca nie opłaca się przesadnie na nim odpuszczać. Największym beneficjentem finałowych prób w tym sezonie jest zdecydowanie Kris Meeke. Brytyjczyk wygrał Toyotą Yaris WRC 2 z 4 tegorocznych Power Stage’ów, na jednym notując dodatkowo drugi czas.
Punkty zdobyte tylko na Power Stage w sezonie WRC 2019
1. | Kris Meeke | 14 | |
2. | Thierry Neuville | 12 | |
=. | Sébastien Ogier | 12 | |
4. | Ott Tänak | 11 | |
5. | Teemu Suninen | 4 | |
6. | Elfyn Evans | 3 | |
7. | Esapekka Lappi | 2 | |
=. | Dani Sordo | 2 |
Gdyby nie było bonusowych punktów, to za wiele nie zmieniło by się w ścisłym czubie. Jednak wspomniany Kris Meeke byłby znacznie dalej w klasyfikacji, a tak wciąż jest poważnym kandydatem do podium. Najszybszy w tym roku na 22 oesach, Ott Tanak paradoksalnie także zyskałby na wycofaniu Power Stage, ponieważ do lidera traciłby nie 5, a 4 punkty.
Punktacja WRC 2019 po 4. rundzie bez punktów Power Stage
1. | Thierry Neuville | 70 | |
2. | Sébastien Ogier | 68 | |
3. | Ott Tänak | 66 | |
4. | Elfyn Evans | 40 | |
5. | Kris Meeke | 28 | |
6. | Esapekka Lappi | 24 | |
7. | Sébastien Loeb | 22 | |
8. | Jari-Matti Latvala | 15 | |
9. | Dani Sordo | 14 | |
10. | Andreas Mikkelsen | 12 | |
11. | Teemu Suninen | 10 |
Puszczając wodze fantazji można by zaproponować, aby każdy odcinek specjalny rajdów w WRC był nagradzany dla załóg, które uzyskają czasy w czołowej piątce. Najwięcej zyskałby na tym Tanak, choć z pewnością, gdyby ta zasada obowiązywałaby naprawdę w mistrzostwach, to wszyscy podchodzili by do rajdów nieco inaczej.
Punktacja WRC 2019 po 4. rundzie z punktami za każdy odcinek
1. | Ott Tänak | 264 | |
2. | Thierry Neuville | 242 | |
3. | Sébastien Ogier | 241 | |
4. | Kris Meeke | 126 | |
5. | Elfyn Evans | 103 | |
6. | Jari-Matti Latvala | 99 | |
7. | Esapekka Lappi | 74 | |
8. | Dani Sordo | 61 | |
9. | Andreas Mikkelsen | 58 | |
10. | Teemu Suninen | 52 | |
11. | Sébastien Loeb | 49 |
W powyższej klasyfikacji warto zauważyć, że znacznie lepsze notowania miałby Jari-Matti Latvala. Najbardziej doświadczony kierowca w WRC wypadłby jeszcze lepiej, jeśli do klasyfikacji sezonu sumowano by jedynie punkty za odcinki (bez punktów za zajęte miejsce w rajdzie). Co ciekawe, Jari Huttunen, który zaliczył Rajd Szwecji w samochodzie R5 (a nie znalazł się w top 10 na mecie) zgromadziłby 3 razy więcej punktów niż Pontus Tidemand, korzystający w dwóch pierwszych rundach sezonu z Forda Fiesty WRC.
Punktacja WRC 2019 po 4. rundzie tylko z punktami za odcinki
1. | Ott Tänak | 198 | |
2. | Sébastien Ogier | 173 | |
3. | Thierry Neuville | 172 | |
4. | Kris Meeke | 98 | |
5. | Jari-Matti Latvala | 83 | |
6. | Elfyn Evans | 63 | |
7. | Esapekka Lappi | 50 | |
8. | Dani Sordo | 47 | |
9. | Andreas Mikkelsen | 46 | |
10. | Teemu Suninen | 42 | |
11. | Sébastien Loeb | 27 | |
12. | Jari Huttunen | 8 | |
13. | Pontus Tidemand | 2 | |
14. | Mads Østberg | 1 |
Żeby powrócić do rzeczywistości przypominamy faktyczną klasyfikację sezonu Rajdowych Mistrzostwa Świata po czterech rozegranych rundach. Przy okazji napiszcie, czy wolelibyście zostawić regulamin takim jaki jest, czy może wprowadzić któreś z powyższych rozwiązań?
Punktacja WRC 2019 po 4. rundzie (czołówka)
1. | Thierry Neuville | 82 | |
2. | Sébastien Ogier | 80 | |
3. | Ott Tänak | 77 | |
4. | Elfyn Evans | 43 | |
5. | Kris Meeke | 42 | |
6. | Esapekka Lappi | 26 | |
7. | Sébastien Loeb | 22 | |
8. | Dani Sordo | 16 | |
9. | Jari-Matti Latvala | 15 | |
10. | Teemu Suninen | 14 | |
11. | Andreas Mikkelsen | 12 |