WRC #12: Loeb jak wino. Hamilton goni Schumachera. Kalendarz World RX 2019

Miniony tydzień był jednym z najciekawszych pod względem wydarzeń w świecie sportów motorowych. Poznaliśmy mistrza świata F1 i oglądaliśmy spektakularny wyczyn w WRC. Wszystkie ważne fakty z ostatnich 7 dni podsumowaliśmy w Wyczerpującym Raporcie Całotygodniowym (WRC).

WRC #12: Loeb jak wino. Hamilton goni Schumachera. Kalendarz World RX 2019
Podaj dalej

Hamilton pięciokrotnym mistrzem

Lewis Hamilton sięgnął po piąte w karierze mistrzostwo świata kierowców Formuły 1. Kierowca Mercedesa świętował tytuł na mecie Grand Prix Meksyku, na którym zabrakło przedstawiciele „srebrnych strzał”. Max Verstappen powtórzył ubiegłoroczne zwycięstwo na Autodromo Hermanos Rodriguez.

Podium skompletowali kierowcy Scuderii Ferrari, Sebatian Vettel i Kimi Raikkonen. Hamilton minął metę jako czwarty, celebrując tytuł efektownym „bączkami” za kierownicą W09. Ruszający z pole position, Daniel Ricciardo nie ukończył ósmego wyścigu w sezonie. Australijskiego zawodnika Red Bull Racing powstrzymała awaria jednostki napędowej Renault.

W punktacji kierowców F1 na pierwszych dwóch lokatach na pewno pozostaną Lewis Hamilton (358) i Sebastian Vettel (294). W dwóch ostatnich wyścigach sezonu o najniższy stopień podium powalczą Kimi Raikkonen (236), Valtteri Bottas (227) i Max Verstappen (216). W klasyfikacji konstruktorów Mercedes (585) wyprzedza Ferrari (530) i Red Bulla (362).

Licznik Loeba nie zatrzymał się

Po blisko 5,5 roku od ostatniego zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata, Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen C3 WRC) sięgnęli po dziewiąty triumf w Rajdzie Katalonii. Francusko-monakijski duet odniósł 79. wygraną w WRC, po raz 117. stając na podium.

Podium w Hiszpanii uzupełniły załogi M-Sportu, Sebastien Ogier z Julienem Ingrassią oraz Elfyn Evans z Danielem Barrittem (obie Ford Fiesta WRC). Czwarci na mecie, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) przez kapcia nie zdobyli punktów na Power Stage, zwalniając pierwsze miejsce w klasyfikacji sezonu.

Przed Rajdem Australii liderem wśród kierowców jest Ogier (204) przed Neuvillem (201) i Ottem Tanakiem (181). Cała trójka wciąż ma szanse na tytuł. Na antypodach rozstrzygną się też losy mistrzostwa wśród producentów między Toyotą (331) i Hyundaiem (319). Matematyczne szanse zachował M-Sport (306). Tych nie ma już Citroen (216).

W WRC 2 drugie zwycięstwo z rzędu odniósł Kalle Rovanpera, pokonując tegorocznego mistrza kategorii, Jana Kopeckiego. Najniższy stopień w debiutanckich zawodach dla Volkswagena Polo GTI R5 zapewnił mistrz świata sprzed 15 lat, Petter Solberg. Kajetan Kajetanowicz i Maciek Szczepaniak (Ford Fiesta R5) finiszowali na 4. miejscu, kończąc sezon z dorobkiem 40 punktów (10. miejsce).

Po urwaniu koła na pierwszym etapie, punktów nie wywalczyli Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5), ale zachowali piątą lokatę w mistrzostwach. Po Rajdzie Australii może im ją odebrać jedynie Chilijczyk, Pedro Heller (jeśli będzie pierwszy lub drugi).

WTCR: Tarquini o krok od prymatu

Na torze Suzuka odbył się przedostatni weekend wyścigowy serii WTCR. Wyścigi wygrali Kevin Ceccon (Alfa Romeo Giulietta TCR), Rob Huff (Volkswagen Golf GTI TCR) i Gabriele Tarquini (Hyundai i30 N TCR). Ten ostatni, dzięki zwycięstwu uzyskał 39-punktową przewagę w cyklu nad Yvanem Mullerem. 56-letni Włoch może przypieczętować tytuł w połowie listopada, gdy serial zakończy się w Makau.

Roma lepszy od Peterhansela

Pod nieobecność Kuby Przygońskiego, pewnego już pierwszego miejsca w punktacji, finałową rundę Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych – Baja Portalegre 500 w klasyfikacji samochodów zwyciężyli Nani Roma i Alex Haro (Mini John Cooper Works Rally). Hiszpanie pokonali o 58 sekund korzystającego z bliźniaczej konstrukcji X-raidu, Stephane’a Peterhansela. Monsieur Dakar po raz pierwszy startował z Davidem Casterą. Podium skompletowali Paulo Rui Ferreira i Jorge Monteiro (Toyota Hilux).

W mistrzostwach Portugalii zgłosili się znani z Dacia Duster Cup, Tadeusz Rzeżuchowski i Wojciech Jermakow. Polacy w pucharowym Dusterze zajęli 12. miejsce, pierwsze w T1.10.

Polski sukces w LMP3

Zespół Inter Europol Competition zapewnił sobie wicemistrzostwo w kategorii LMP3 podczas finałowej rundy European Le Mans Series na Algarve International Circuit. W Portimao Ligiera JS P3 na pierwszym miejscu w klasie dowieźli Jakub Śmiechowski i Martin Hippe.

Vsetin pod kontrolą Grzyba

Podobnie jak w 2017 r., Grzegorz Grzyb wygrał Partr Rally Vsetin, finałową rundę czeskich rallysprintów. Na prawym fotelu Skody Fabii R5 zasiadł Jakub Wróbel. Mistrz Polski pokonał o 13,9 sekundy Jaroslava i Erika Melicharków korzystających z Forda Fiesty RS WRC. W Fabii R5 z MM Racing (ze słowackiej stajni korzysta m.in. Grzyb i Marczyk) zadebiutowali Łukasz i Tomasz Kotarbowie. Wicemistrzowie Polski w Open N zajęli 11. miejsce.

Basz pomagał Postiglione

Karol Basz wziął udział w ostatniej rundzie Mistrzostw Włoch GT. Kierowca Olimp Racing tak jak na Monzy był zmiennikiem Vito Postiglione w Lamborghini Huracanie GT3 zespołu Imperiale Racing. Krakowianin wywalczył P2 w kwalifikacjach do drugiego wyścigu. Polsko-włoski duet w pierwszym wyścigu finiszował na piątym miejscu (o 25 sekund dłuższy pit-stop w ramach handicapu), w drugim zajął trzecią lokatę (10-sekundowy handicap). Dzięki pomocy Basza, Postiglione awansował na 6. miejsce w końcowej klasyfikacji Campionato Italiano Gran Turismo.

Kalendarz World RX 2019 i kolejny zespół mniej

Promotor Rallycrossowych Mistrzostw Świata opublikował terminarz na sezon 2019. W serialu znalazło się 11 rund. Sezon rozpocznie się w dniach 5-6 kwietnia na torze Yas Marina w Abu Zabi. Debiutancką imprezę na Spa-Francorchamps (3. runda) wyznaczono w dniach 11-12 maja. Sezon zakończą zawody w RPA na przełomie listopada i grudnia. Kalendarz musi jeszcze zatwierdzić Światowa Rada Sportów Motorowych.

Tego samego dnia firm Olsbergs MSE zapowiedziała przerwanie startów w serialu po sezonie 2018. Szwedzki team wystawia Fiesty Supercar dla Robina Larsson i Kevina Erikssona. Wcześniej zakończenie programów w w World RX ogłosiły fabryczne ekipy Peugeota i Audi. Fala wycofań z cyklu ma związek z opóźnioną elektryfikacją kategorii Supercars z 2020 na 2021 r.

Przeczytaj również