Zwycięstwo na odchodne
Kimi Raikkonen (Ferrari) wygrał Grand Prix Stanów Zjednoczonych. 39-letni Fin na wygraną czekał 113 wyścigów (5691 dni), co stanowi rekord Formuły 1. „Iceman”, który po sezonie przenosi się do ekipy Saubera, odniósł 21. zwycięstwo w karierze, 10. w barwach Scuderii Ferrari.
Na drugim stopniu podium w Teksasie stanął ruszający z 18. pola Max Verstappen (Red Bull), przywdziany w kombinezon imitujący strój kowboja. Najmłodszy zwycięzca wyścigu F1 obronił się w końcówce przed atakami Lewisa Hamiltona (Mercedes), który stanął na najniższym stopniu podium. Lider mistrzostw świata nie zapewnił sobie jeszcze piątego tytułu, ponieważ na czwartej lokacie finiszował Sebastian Vettel (Ferrari).
W punktacji kierowców Hamilton zebrał 346 punktów. Drugi Vettel traci już 70 oczek (276). Raikkonen odzyskał trzecią lokatę (221), wyprzedzając Bottasa (217). Czołową piątkę zamyka Verstappen (191). Wśród konstruktorów prowadzi Mercedes (563) przed Ferrari (497) i Red Bullem (337).
Wicemistrzostwo z niedosytem
Pierwszy odcinek specjalny 44. Rally Kosice rozstrzygnął losy tytułu w rajdowych mistrzostwach Słowacji. Grzegorz Grzyb i Bogusław Browiński, walczący o piąte mistrzostwo za południową granicą, musieli zaparkować Skodę Fabię R5 niedługo po starcie pierwszej próby. Zerwały się szpilki mocujące jeden z drążków w przednim zawieszeniu.
Rajd oraz mistrzostwo kraju wygrała załoga Skoda Slovakia Motorsport, Martin Koci/Radovan Mozner Jr., którzy przed finałową rundą remisowali z Grzybem i Browińskim w punktacji. Polacy sięgnęli po wicemistrzowski tytuł. Podium cyklu uzupełnili Peter Gavlak i Emil Horniacek.
Fetela oddalił się od tytułu
Joseph Burke i Karen Jankowski (Mitsubishi Lancer Evo IX) wygrali 23. Lake Superior Performance Rally, przedostatnią rundę Rally America National Championship. Drugie miejsce wywalczyli Dave i Michael Brownowie (Subaru Impreza RS), którzy powiększyli prowadzenie w punktacji do 22 punktów nad Piotrem Fetelą i Dominikiem Jóźwiakiem. Polacy walkę o zwycięstwo przerwali na OS4 po awarii hamulców Forda Fiesty Proto. Losy tytułu rozstrzygną się na kończącym serial Rally Wyoming w drugi weekend listopada.
Mistrzostwo Lewandowskiego
Andrzej Lewandowski wraz ze zmiennikiem Giulio Borlenghim wywalczyli mistrzostwo International GT Open w klasie Am. To drugi polski tytuł w GT Open (w 2009 r. mistrzem GTS był Michał Broniszewski). Do zapewnienia sobie pierwszej lokaty wystarczyło trzecie miejsce w klasie podczas pierwszego wyścigu na Circuit de Barcelona Catalunya. W drugim wyścigu polsko-brazylijski duet ukończył zawody na 2. miejscu w Am.
Na ostatni weekend serialu wybrał się też zespół Olimp Racing. W pierwszym wyścigu o podium w ProAm walczyli Mateusz Lisowski z Marcinem Jedliński, który wystartował, mimo choroby. Mistrz Strefy Europy Centralnej FIA-CEZ popełnił błąd na 30. okrążeniu wypadając z toru. W drugim wyścigu Lisowski pojechał samodzielnie w kategorii Pro. Startując z drugiej części stawki zdołał przebić się na 10. lokatę w klasie.
W drugim aucie w barwach Olimp Sport Nutrition zmienniczką Stanisława Jedlińskiego była Gosia Rdest. Debiutantka w zespole, aucie GT3, serii GT Open i na torze w Montmelo zaprezentowała się z bardzo dobrej strony. Czerwono-czarne Audi R8 LMS GT3 finiszowało na 6. i 5. miejscu w klasie Am.
Finały WSK z dwoma Polakami
Na torze w Lonato rozpoczęła się jedna z najbardziej prestiżowych serii kartingowych na świecie, WSK Final Cup.
Fabryczny zespół Evokart zaangażował Karola Pasiewicza, który był jedynym Polakiem podczas finału kategorii Mini. Łodzianin w półfinale przebił się do czołowej trójki, ale został wypchnięty na pobocze, przez co do ostatniego biegu ruszał w drugiej części stawki. Ostatecznie został sklasyfikowany na 24. pozycji.
Do finału seniorskiej kategorii OK dostał się Kacper Szczurek. Po starcie z 9. rzędu tarnowianin ostatecznie finiszował na 21. lokacie.
Wróbel mistrzem Kia Platinum Cup
Na belgijskim Zolder rozstrzygnięto Mistrzostwa Polski Kia Platinum Cup. Tytuł powędrował do Konrada Wróbla, który świętował już po pierwszym wyścigu, w którym dojechał za Szymonem Jabłońskim i Dawidem Borkiem. Świeżo upieczony mistrz sezon zakończył zwycięstwem, dzieląc finałowe podium z Szymonem Jabłońskim i Niemcem, Janem-Lukasem Keilem.
W zawodach jako VIP wziął udział nasz redakcyjny kolega, Igor Szmidt. W wyścigach zajął 16. i 15. miejsce, dwukrotnie pokonując innego z zaproszonych dziennikarzy, Marka Wichra.
W końcowej punktacji Kia Platinum Cup czołówkę utworzyli Konrad Wróbel (786), Filip Tokar (691), Lukas Keil (673), Dawid Borek (638) i ustępujący mistrz Kamil Serafin (619).
Global Rallycross Europe w Eurosporcie
Od przyszłego roku wystartuje nowy serial rallycrossowy, który będzie transmitowany na antenach Eurosportu. Global Rallycross Europe ma być odpowiedzią na zbliżającą się elektryfikację Rallycrossowych Mistrzostw Świata. W serii stworzonej przez Maxa Puchera, właściciela MJP Racing, zobaczymy kategorie Supercars oraz monomarkową klasę Titans, gdzie w użyciu będą Pantery RX6. Sezon ruszy w maju i zakończy się w październiku.
Peugeot opuszcza World RX
W związku z opóźnieniem wprowadzenie elektrycznych Supercars do Rallycrossowych Mistrzostw Świata (najwcześniej 2021 r.), Peugeot Sport podjął decyzję o zakończeniu fabrycznego programu w tej serii. Francuska marka w najbliższych dwóch latach będzie intensywnie pracować nad elektrycznymi samochodami sportowymi. Fabryczne zaangażowanie w serię z silnikami spalinowymi nie byłoby spójne z wizją marki. Decyzja Peugeota wzbudziła falę plotek o dalszej przyszłości Sebastiena Loeba, który jest typowany m.in. do powrotu do WRC.
Proton w WRC 2 Pro?
1 grudnia 2018 r. spodziewane jest wydanie homologacji FIA dla Protona Iriz R5. Rajdówka, w której rozwój zaangażowany był m.in. Marcus Gronholm ma pojawić się m.in. w Rajdzie Monte Carlo. Według plotek auta zbudowane przez brytyjską stajnię Mellors Elliot Motorsport mają pojawić się w Rajdzie Monte Carlo. Istnieje szansa na oficjalny program malezyjskiej marki w WRC 2 Pro. Do tej pory wyprodukowano 3 egzemplarze samochodu. 1 lub 2 pokażą się na trasach przyszłorocznych mistrzostw Wielkiej Brytanii.
Meeke do Toyoty, Lappi do Citroena
Tommi Makinen zakontraktował Krisa Meeke’a na przyszłoroczny sezon Rajdowych Mistrzostw Świata. Brytyjczyk wyrzucony w maju z Citroena, powróci w barwach Toyoty. Miejsca w zespole ustąpił mu Esapekka Lappi, który przeszedł do Citroen Racing i będzie kolegą zespołowym Sebastiena Ogiera. Według plotek od 2020 r. do Toyoty ma wkroczyć Kalle Rovanpera, który jeszcze przez jeden rok będzie zbierał doświadczenie w WRC 2 Pro z ekipą Skoda Motorsport.
Kubica rozmawia z Orlenem
Państwowa spółka PKN Orlen potwierdziła, że są prowadzone rozmowy o wsparciu finansowym dla Roberta Kubicy. Polak stara się o fotel kierowcy wyścigowego w F1. Wsparcie finansowe może pomóc w zdobyciu miejsca w zespole Williamsa, w którym w tym roku pełni rolę kierowcy rozwojowego i wyścigowego. Plotki mówią o tym, że Kubica może zaoferować ok. 10 mln dolarów wsparcia finansowego dla swojego nowego zespołu.
Zamiana pilotów
Stephane Peterhansel wystartuje w Rajdzie Dakar z nowym pilotem, Davidem Casterą. Były motocyklista od 2015 r. dyktował Cyrilowi Despresowi od momentu jego przesiadki z wyczynowego jednoślada do kategorii samochodów. W nadchodzącym Dakarze Despres przejmuje dotychczasowego nawigatora Peterhansela, Jeana-Paula Cottreta.
Kolejne R5 w RSMP?
Łukasz i Tomasz Kotarbowie zgłosili Skodę Fabię R5 na finałową rundę czeskich rallysprintów, Rally Vsetin (26-27 października). Wicemistrzowie klasy Open N sprawdzą samochód ze stajni MM Racing, który w tym roku był używany m.in. przez Mikołaja Marczyka. Start ma pomóc w decyzji o wyborze samochodu na sezon RSMP 2019.