Znowu rośnie sprzedaż elektryków
Najnowszy raport analityków Jato Dynamics pokazuje, że na 28 najważniejszych rynkach europejskich (większość państw UE + Wielka Brytania i Norwegia) sprzedano 168 618 szt. aut elektrycznych. To o 7 proc. więcej niż w październiku 2023 r. – Silne wyniki pojazdów elektrycznych w Europie to dobra wiadomość, zwłaszcza dla tych producentów, którzy już mają dużą ofertę aut na prąd – skomentował Felipe Munoz, globalny analityk Jato Dynamics.
Udany miesiąc zaliczył koncern Volkswagena, który jak rzadko kiedy miał aż 4 modele w czołowej szóstce. Ku zaskoczeniu rynku pierwszego miejsca nie zajęła Tesla Model Y (8 795 szt.), od której więcej rejestracji zebrała Skoda Enyaq (9 977 szt.). Elektryczny SUV Skody poprawił się względem ubiegłorocznego października aż o 44 proc.
Nowe Volvo EX30 znowu wysoko
Na trzecim miejscu niemniejsze zaskoczenie, bo z wynikiem 6 894 rejestracji pojawił się tam Volkswagen ID.4. Rewelacja roku i stały bywalec comiesięcznego podium, czyli Volvo EX30 tym razem było czwarte z mocnym wynikiem 5 360 rejestracji. Za najpopularniejszym elektrykiem szwedzkiej marki kolejna rynkowa nowość, Volkswagen ID.7 (5 330 szt.). Flagowiec serii ID sprzedawał się lepiej od mniejszego Volkswagena ID.3 (4 692 szt.).
BMW iX1 (4 865 szt.) zdołało w zeszłym miesiącu trafić do większej liczby klientów niż importowana z Chin Tesla Model 3 (4 506 szt.). Tylko dwie sztuki rozstrzygnęły pozycje 9-10, które zajęły odpowiednio Mercedes EQA (4 262) i Porsche Macan (4 260).
Chińczycy coraz mocniejsi
Analitycy zauważają też, że październik był dobrym miesiącem dla chińskich koncernów w Europie. Geely, czyli właściciel m.in. Volvo i Polestara ze wszystkich sprzedanych aut, aż 39 proc. to były pełne elektryki. Dobry miesiąc na rynku elektryków zaliczyło też BYD (4 600 szt.), a także marki koncernu Chery, Omoda i Jaecoo.