Pojazd stworzony na bazie sukcesów japońskiego producenta w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) został wyposażony w jednostkę G16E-GTS o pojemności 1,6 litra. Trzycylindrówka z lekkimi komponentami generuje seryjnie 272 KM mocy oraz 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
GR Yaris dokonuje premiery nowego, sportowego napędu na 4 koła o oznaczeniu GR-Four. W przednim i tylnym dyferencjale wykorzystano mechanizm Torsen o ograniczonym poślizgu (jako dodatkową opcję). Rozdział mocy między osiami dokonuje elektronicznie sterowany centralny dyfer z wielotarczowym sprzęgłem.
Napęd 4×4 będzie mógł być wykorzystywany w trzech osobnych trybach. Normal mode zapewni dystrybucję moentu obrotowego między przodem a tyłem w stosunku 60:40. Tryb sport zmieni go na 30:70, a Track na 50:50. Dodatkowo system stabilizacji toru jazdy będzie posiadał tryb sportowy Expert, który nie będzie blokwał kontrolowanej jazdy bokami.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, samochód będzie dostępny tylko z manualną skrzynią biegów. 6-stopniowa przekładnia iMT (Intelligent Manual Transmission) ma zapewnić możliwość rytmicznej zmiany biegów pod kątem jazdy sportowej.
W przednim zawieszeniu wykorzystano kolumnę MacPhersona, a z tyłu podwójny wahacz poprzeczny. W standardzie znajdują się wentylowane tarcze hamulcowe (pod minimum 18-calowe koła z przodu z 4-tłoczkowymi zaciskami/pod przynajmniej 16-calowe obręcze z tyłu z 2-tłoczkowymi zaciskami) oraz 18-calowe wydajne opony Michelin Pilot Sport 4S (225/40ZR18).
Aerodynamiczne, poszerzone nadwozie będzie występować tylko w wersji 3-drzwiowej. Dla zachowania masy – pokrywa silnika, bagażnika oraz poszycia drzwi wykonano z aluminium. Dach to kompozyt plastiku wzmocnionego włóknem węglowym. Toyota GR Yaris waży 1280 kilogramów (stosunek mocy do masy 4,706 kg/KM).
W pierwszej kolejności samochód będzie oferowany w Japonii. Już teraz można składać zamówienia na edycje specjalne RZ First Edition oraz RZ High-performance First Edition (m.in. dodatkowy spryskiwacz intercoolera, alufelgi BBS, Torsen). Cenę tej pierwszej ustalono na 3,96 mln jenów brutto (ok. 138 tys. zł), a najbardziej agresywnej na 4,56 mln jenów (ok. 159 tys. zł).
Pojazd ma także być oferowany w Europie, w tym na terenie Polski. Potwierdza to fakt, że redakcje ze Starego Kontynentu zostały niedawno zaproszone na jazdy testowe prototypem na portugalski tor Estoril. GR Yaris ma posiadać także fabryczne rozwiązanie do łatwej adaptacji do przebudowy na wyczynową rajdówkę.
https://www.youtube.com/watch?v=CVEIxEUN4mA
Toyota GR Yaris – dane techniczne
Wymiary dł/.szer./wys.(mm) | 3995/1805/1460 |
Rozstaw osi (mm) | 2558 |
Masa własna (kg) | 1280 |
Liczba miejsc | 4 |
Konstrukcja silnika | rzędowy, 3-cylindrowy DOHC z bezpośrednim wtryskiem, turbodoładowany |
Oznaczenie silnika | G16E-GTS |
Pojemność silnika (cm3) | 1618 |
Moc silnika (KM) | 272 |
Maksymalny moment obr. (Nm) | 370 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-stopniowa iMT |
Napęd | na 4 koła, sportowy system GR-Four |
Mechanizm różnicowy | opcjonalnie Torsen o ograniczonym poślizgu (przód/tył), elektronicznie sterowany wieltarczowy centralny dyferencjał, 4 tryby pracy (Normal/Sport/Track) |
Zawieszenie | Kolumna MacPhersona (przód)/podwójny wahacz poprzeczny (tył) |
Tarcze | wentylowane przód/tył |
Zaciski | 4-tłoczkowe (przód)/2-tłoczkowe (tył) |
Opony | Michelin Pilot Sport 4S 225/40ZR18 (RZ High Performance First Edition)/Dunlop SP Sport Maxx 050 (RZ First Edition) |
Yaris WRC bez Red Bulla
Tokyo Auto Salon był także miejscem prezentacji fabrycznego zespołu Toyota Gazoo Racing na sezon Rajdowych Mistrzostw Świata 2020. Oklejenie Yarisa WRC nie przeszło gruntownego przeprojektowania. Na samochodzie nie znalazły się spodziewane logotypy Red Bulla, który jest sponsorem wszystkich trzech podstawowych kierowców zespołu (Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanpera).
Twórca Volkswagena Polo R WRC zbuduje hybrydowe WRC dla Subaru? Wielkie nazwiska w grze