Tak będzie wyglądało nowe Audi A3. Piękno w czystej postaci! [ZDJĘCIA]

Tak będzie wyglądało nowe Audi A3. Piękno w czystej postaci! [ZDJĘCIA]

Podaj dalej

Na salonie samochodowym w Genewie Audi świętować będzie światową premierę nowego modelu A3 Sportback. Wcześniej jednak producent samochodów segmentu premium poddaje czwartą generację tego popularnego auta wyjątkowej próbie.

Na należącej do archipelagu Azorów portugalskiej wyspie Sao Miguel, ten kompaktowy sportowy samochód poddawany jest obecnie testom mającym na celu zgromadzenie doświadczeń z dynamicznej jazdy na wymagających trasach wyspy.

Napęd na cztery koła tego kompaktowego modelu to kolejny stopień ewolucji rozwiązania technicznego, które odniosło tak ogromny sukces. Sercem napędu quattro jest elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, zarządzane przez precyzyjny program komputerowy. Sprzęgło to nadaje Audi A3 maksimum stabilności, przyczepności i radości z jazdy, a do tego jeszcze pracuje nadzwyczaj wydajnie.

Napęd na cztery koła rozdziela momenty między przednią i tylną osią zmiennie i bardzo elastycznie. Podczas normalnej jazdy, siły napędowe z silnika w dużej mierze docierając na koła przedniej osi. Podczas ruszania, czy przy kiepskiej przyczepności kół przedniej osi, sprzęgło błyskawicznie przekierowuje momenty.

W takim momencie uaktywnia się elektryczna pompa osiowo-tłokowa, która działa na pakiet płytek z maksymalnym ciśnieniem hydraulicznym 44 barów. Im mocniej je ściśnie, tym więcej momentów napędowych dociera na oś tylną – maksymalnie 100 procent.

Sprzęgło może kierować część momentów na tylną oś już wtedy, gdy kierowca podczas sportowej jazdy skręci kierownicą. Gdy doda gazu, momenty napędowe bez trudu i początkowej podsterowności wprowadzają nasze Audi A3 w zakręt. Przy zmianie obciążenia, podział momentów pozwala na odpowiednie „wciśnięcie” pojazdu w zakręt, co jeszcze bardziej zwiększa dynamikę jazdy.

Na krętych drogach progresywny układ kierowniczy zwiększa dynamikę jazdy – A3 prowadzi się jeszcze bardziej sportowo. Do pełnego zakresu – od prawej do lewej – wystarcza dokładnie 2,5 obrotu kierownicy, a przełożenie w położeniu środkowym wynosi 14,3:1. Wspomaganie kierownicy harmonizuje perfekcyjnie z tym charakterem i dopasowuje się do aktualnej prędkości.

Komfortowe i miękkie, czy sportowe i sprężyste? Zawieszenie z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia pozwala na jedno i na drugie. Trzy stopnie utwardzania amortyzatorów gwarantują wyczuwalną rozpiętość właściwości jezdnych i wyjątkowo zwinne zachowanie pojazdu. Czujniki mierzą przyspieszenie pionowe karoserii i ruch względny poszczególnych kół.

Sterownik w milisekundach przetwarza wszystkie sygnały z czujników i każdy amortyzator z osobna, nieustannie dopasowuje się do stanu nawierzchni, sytuacji drogowej i życzeń kierowcy. W amortyzatorach znajdują się elektromagnetycznie uruchamiane zawory, które można błyskawicznie i w bardzo energooszczędny sposób regulować.

W każdym modelu A3 system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select zmienia charakterystykę pracy przepustnicy i wspomagania układu kierowniczego. W zależności od wyposażenia, system dodatkowo może być zintegrowany z automatyczną skrzynią biegów S tronic, napędem na cztery koła quattro i zawieszeniem z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia.

Ponadto wpływa on także na pracę systemów komfortu i bezpieczeństwa, takich jak automatyczna klimatyzacja, reflektory diodowe Matrix, napinacze pasów bezpieczeństwa i korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control.

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News