Oznaczenia oleju silnikowego - jak je czytać?

Co do tego, że olej silnikowy jest jednym z najważniejszych preparatów, jakie są wykorzystywane w samochodach, nikt nie ma chyba żadnych wątpliwości. Oznaczenia oleju silnikowego są jednak dla wielu kierowców zupełnie niejasne. Warto zatem ten temat poruszyć. Oznaczenia oleju silnikowego – jak je czytać i co one właściwie oznaczają? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w naszym artykule.

Oznaczenia oleju silnikowego – jak je czytać?
Podaj dalej

Oznaczenia oleju silnikowego. SAE – klasyfikacja jakości olejów silnikowych

Oleje do samochodów

SAE jest najbardziej popularną na świecie normą klasyfikowania olejów silnikowych. Skrót ten pochodzi od nazwy Society of Automotive Engineers (stowarzyszenie amerykańskich inżynierów motoryzacji). SAE docelowo definiuje oznaczenia zarówno olejów jednosezonowych, jak i wielosezonowych. Dzięki zapisom użytkownicy samochodów na całym świecie mogą w łatwy sposób znaleźć na rynku olej silnikowy o odpowiedniej klasie lepkości, kiedy potrzebują dokonać wymiany oleju. Oznaczenie w postaci litery „W” odpowiada za zimową klasę lepkości. W olejach wielosezonowych liczba znajdująca się przed „W” informuje nas o klasie lepkości w niskiej temperaturze, natomiast liczba wskazuje klasę lepkości w temperaturach wysokich. Lepkość oleju opisywana jest w jednym ciągu znaków.

API – amerykańska klasyfikacja olejów silnikowych

Znaną normą używaną do oznaczenia olejów silnikowych jest także API – American Petrol Institute (Amerykański Instytut Naftowy). Zgodnie z tą normą poszczególne oleje silnikowe są oznaczane na podstawie testów dla różnych rodzajów silników. Badane jest m.in. zużycie silnika po zastosowaniu danego oleju, a następnie oleje przeznaczone dla poszczególnych jednostek napędowych są oznacza konkretnymi literami. Oleje dla silników benzynowych są określane literą „S”, a dla diesla literą „C”. Do liter dodawane są później kolejne litery, które oznaczają nowsze normy spełniane przez dany olej. 

ACEA – europejska norma klasyfikacji olejów silnikowych

Jaki olej dolać do silnika
fot. freepik

Normy klasyfikacji olejów silnikowych przygotowało również Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA. Na tej podstawie oleje silnikowe podzielono na cztery następujące klasy:

A – oleje do silników benzynowych

B – oleje do silników diesla

C – oleje niskopopiołowe (Low SAPS) do silników benzynowych z układami katalitycznymi i diesli z filtrami DPF

E – oleje do silników diesla, montowanych w samochodach ciężarowych

Po literach z grupy A i B używane są cyfry od 1 do 5. W przypadku olejów z grupy C – wykorzystuje się cyfry od 1 do 4. Oleje silnikowe z grupy E są oznaczane cyframi od 1 do 9. Im wyższa cyfra, tym lepsze właściwości oleju w zakresie zabezpieczenia silnika przed zużyciem. Jeden olej może być jednocześnie zakwalifikowany do kilku klas.

O czym pamiętać przy wyborze odpowiedniego oleju silnikowego?

Modyfikator tarcia do oleju silnikowego

Przy wyborze odpowiedniego oleju silnikowego warto sprawdzić, jaka klasa lepkości i jakość oleju sprawdzi się w konkretnym modelu samochodu. Producenci takie informacje zawsze udostępniają, aby pomóc kierowcom w znalezieniu idealnego oleju. Przy doborze oleju warto też skontaktować się z mechanikiem, który może doradzić wam wybór konkretnego oleju silnikowego, który idealnie sprawdzi się w waszym samochodzie.

Przeczytaj również