Co oznacza pomarańczowa kontrolka z wykrzyknikiem?
Kontrolki pojawiające się na desce rozdzielczej mają jasne zadanie – poinformować kierowcę o wystąpieniu potencjalnej awarii. Gdy zauważymy świecącą się pomarańczową lampkę pod żadnym pozorem nie powinniśmy jej lekceważyć. To chyba najgłupszy błąd, jaki możemy popełnić. Znajomość każdej z nich jest niezwykle ważna w celu uniknięcia komplikacji. Nierzadko zdarza się, że tuż po uruchomieniu silnika naszym oczom ukazuje się ikonka ostrzegawcza. Dzisiaj skupimy się na jednej z wielu. Takiej, która najczęściej objawia się pod postacią wykrzyknika w kółku lub w trójkącie na tablicy zegarów. Niezależnie od wyglądu, jedno jest pewne: problem dotyczy hamulców. Za jednym razem może chodzić o coś niezwykle błahego, a za drugim może informować o poważnej usterce. O co w tym wszystkim chodzi?
Bardzo częstym zjawiskiem pojawienia się kontrolki z wykrzyknikiem jest zapominalstwo. Tak – najczęściej pojawia się ona w momencie, gdy kierowca nie zwolni hamulca ręcznego. Tyczy się to też sytuacji, kiedy nie został on spuszczony do samego końca. Lampka manifestuje się, aby kierowca nie ruszył z miejsca z zablokowanymi kołami. Ma to na celu uchronienie zacisków i opon przed poważnym uszkodzeniem. Niestety czasem może pojawić się ten ciemniejszy scenariusz, czyli realna usterka. W takim wypadku zalecamy wam zajrzeć pod maskę i sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku wyrównawczym. To jedna z częstszych przyczyn pojawienia się błędu. Z tego względu warto mieć to na uwadzę przed udaniem się do serwisu.
W nowszych samochodach pojawienie się kontrolki z wykrzyknikiem może być zwiastunem zużycia klocków hamulcowych. W niektórych autach znajdują się specjalne sondy, które następnie przesyłają do komputera komunikat o osiągnięciu dużego stopnia zużycia przez okładziny cierne.
Co zrobić, gdy pojawi się pomarańczowa kontrolka z wykrzyknikiem?
Cóż… jeżeli jesteście właścicielami starszych modeli to zdiagnozowanie problemu może nie należeć do najprostszych. W nowocześniejszych to komputer pełni dużą rolę w wykryciu awarii. Bardzo często zdarza się, że poza pojawieniem się samej kontrolki, dostajemy również informacje, co właściwie jest nie tak.
Ale dobra, co tak właściwie powinniśmy zrobić, jeżeli problem nie wynika z zaciągnięcia hamulca ręcznego? W tej sytuacji nie ma innego wyjścia jak udać się do specjalisty, który rozwiąże problem. Nie zapominajmy, że układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych obwodów bezpieczeństwa w samochodzie. Jego uszkodzenie stworzy ogromne zagrożenie dla kierującego, a także innych uczestników ruchu. Dlatego, gdy tylko otrzymacie pierwsze sygnały, że coś może być nie tak, jak najszybciej udajcie się do mechanika, który przyjrzy się sprawie z bliska.