RSMŚl, Rajd Cieszyńska Barbórka: Zwycięstwo Żarłoka i Pietruszki tworzy nowy rekord cyklu

Szymon Żarłok i Krzysztof Pietruszka-Bizuga pewnie wygrywając 44. edycję kultowego Rajdu Cieszyńska Barbórka przypieczętowali wicemistrzostwo Śląska w ostatniej rundzie sezonu.

Drugie zwycięstwo załogi Hondy Civic VTi sprawiło, że jest to pierwsza w historii odsłona Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska, w której każdą rundę w klasyfikacji generalnej wygrywała załoga tej samej marki (Honda), tego samego modelu (Civic), z tym samym silnikiem (4 cyl. 1,6 VTi) i tej samej generacji (5 gen. z lat 1991-1996).

Najlepsze w historii startów w RSMŚl, drugie miejsce w generalce wywalczył Krzysztof Rybka, którego w Citroenie Saxo VTS pilotował Michał Miklaszewski. Udało się to pomimo kary 30 sekund nałożonej przez ZSS po końcowym badaniu kontrolnym. Delegat Techniczny stwierdził niezgodność wyglądu tarczy hamulcowej z homologacją. Decyzja nie zmieniła wyników imprezy. Rybka utrzymał drugie miejsce o 2,8 sekundy przed Adamem Wrocławskim i Markiem Dobrowolskim (Renault Clio).

Czołówka się wykruszała

Imprezę rozpoczął piątkowy prolog na terenie Browaru Zamkowego i ulicach Cieszyna. Najszybsi na 1,3-kilometrowej próbie był ubiegłoroczny mistrz RSMŚl, Gracjan Grela z nową pilotką Agnieszką Załęcką (Honda Civic). W sobotni poranek, po odwołaniu OS2 (Policja stwierdziła brak odpowiedniego oznakowania dróg dojazdowych do odcinka Lipowiec), prowadzenie przejęli Maciej Sordyl z Krystianem Korzeniowskim (Honda Civic) osiągając najlepszy rezultat na 7,82-kilometrowych Kiczycach (oficjalnie VAG-Expert). Do trójki awansował Łukasz Godula i Daniel Nowak w mistrzowskim Civic’ku Damiana Kostki.

Na drugiej pętli straty związane z awariami półosi wykluczyły z walki o zwycięstwo Grelę oraz Godulę. Po OS4 (pierwszym sportowym przejeździe Lipowca) Sordyl oddał prowadzenie Szymonowi Żarłokowi, który na drugiej i trzeciej sekcji nie przegrał oesu w generalce. Dodatkowo Sordyl na OS5 uderzył w betonowe bariery (strata ponad pół minuty). Mimo to udało mu się dotrzeć przed wjazd na serwis i po wymianie chłodnicy oraz elementów karoserii przystąpić do finałowej części imprezy.

Gorzki finał rajdu, mimo trzeciego miejsca w generalce, zaliczył Adam Wrocławski. Kierowca Clio popełnił błąd na dodatkowo punktowanym Power Stage’u, co pozbawiło go mistrzostwa w klasie RO1. To po odliczeniu najsłabszej rundy sezonu (wyszedł remis) i większej ilości zwycięstw w ciągu sezonu (w klasie) przypadło Dominikowi Cholewie. Kolejny z kierowców korzystających z Renault finiszując na 5. pozycji utrzymał także najniższy stopień podium w punktacji, a zarazem tytuł II wicemistrza Śląska.

W Pucharze Peugeota i Citroena najszybszymi okazali się Szymon i Mirosław Kalczyńscy (Peugeot 106), którzy pokonali Łukasza Czubaja i Dominika Bubulę (Citroen Saxo) oraz Bartka i Grzegorza Bębenków zapewniając sobie przy tym drugie miejsce w klasyfikacji całego sezonu PPC. Trzecia lokata w końcowej punktacji przypadła natomiast ojcu i synowi – Bartek Bębenek w swoim pierwszym pełnym sezonie w rajdach samochodowych wywalczył tytuł II wicemistrza klasy PPC. Z trzech załóg w Pucharze Cento Rally (PCR) najmniej czasu na dotarcie do mety do mety potrzebowało małżeństwo – Grzegorz i Anna Nosalscy (Fiat Seicento).

Najszybszy bez wygranej

Najszybsze tempo na trasie zaprezentowała załoga GO+ Cars, Tomasz Zbroja/Wojciech Habuda (Ford Fiesta Proto). Ubiegłoroczny triumfator „Cieszynki” dostał jednak 5 minut kary za wcześniejszy wjazd na PKC. Mimo braku zwycięstwa w klasie Gość 4WD, był to dobry trening w czteronapędowym samochodzie przed warszawskim Rajdem Barbórka. W tej sytuacji triumf we wspomnianej klasie przypadł zespołowym kolegom Grzegorzowi Olchawskiemu z Łukaszem Wrońskim (Audi Quattro A2).

Kara dla Zbroi wywindowała też najlepszych w Gość 2WD, Kamila Bolka i Marcina Gasia (Peugeot 208 R2) na pierwszą lokatę w wirtualnej generalce. W klasie RO Open N najszybciej odcinki specjalne pokonali Krzysztof Pacholec z Inez Adamską (Mitsubishi Lancer Evo X). W RO R 1. miejsce w zdobyli Tomasz Fliśnik i Zbigniew Cieślar (Peugeot 208 R2).

RSMŚl, Rajd Cieszyńska Barbórka: Zwycięstwo Żarłoka i Pietruszki tworzy nowy rekord cyklu
Podaj dalej

Drugie zwycięstwo załogi Hondy Civic VTi sprawiło, że jest to pierwsza w historii odsłona Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska, w której każdą rundę w klasyfikacji generalnej wygrywała załoga tej samej marki (Honda), tego samego modelu (Civic), z tym samym silnikiem (4 cyl. 1,6 VTi) i tej samej generacji (5 gen. z lat 1991-1996).

Najlepsze w historii startów w RSMŚl, drugie miejsce w generalce wywalczył Krzysztof Rybka, którego w Citroenie Saxo VTS pilotował Michał Miklaszewski. Udało się to pomimo kary 30 sekund nałożonej przez ZSS po końcowym badaniu kontrolnym. Delegat Techniczny stwierdził niezgodność wyglądu tarczy hamulcowej z homologacją. Decyzja nie zmieniła wyników imprezy. Rybka utrzymał drugie miejsce o 2,8 sekundy przed Adamem Wrocławskim i Markiem Dobrowolskim (Renault Clio).

Czołówka się wykruszała

Imprezę rozpoczął piątkowy prolog na terenie Browaru Zamkowego i ulicach Cieszyna. Najszybsi na 1,3-kilometrowej próbie był ubiegłoroczny mistrz RSMŚl, Gracjan Grela z nową pilotką Agnieszką Załęcką (Honda Civic). W sobotni poranek, po odwołaniu OS2 (Policja stwierdziła brak odpowiedniego oznakowania dróg dojazdowych do odcinka Lipowiec), prowadzenie przejęli Maciej Sordyl z Krystianem Korzeniowskim (Honda Civic) osiągając najlepszy rezultat na 7,82-kilometrowych Kiczycach (oficjalnie VAG-Expert). Do trójki awansował Łukasz Godula i Daniel Nowak w mistrzowskim Civic’ku Damiana Kostki.

Na drugiej pętli straty związane z awariami półosi wykluczyły z walki o zwycięstwo Grelę oraz Godulę. Po OS4 (pierwszym sportowym przejeździe Lipowca) Sordyl oddał prowadzenie Szymonowi Żarłokowi, który na drugiej i trzeciej sekcji nie przegrał oesu w generalce. Dodatkowo Sordyl na OS5 uderzył w betonowe bariery (strata ponad pół minuty). Mimo to udało mu się dotrzeć przed wjazd na serwis i po wymianie chłodnicy oraz elementów karoserii przystąpić do finałowej części imprezy.

Gorzki finał rajdu, mimo trzeciego miejsca w generalce, zaliczył Adam Wrocławski. Kierowca Clio popełnił błąd na dodatkowo punktowanym Power Stage’u, co pozbawiło go mistrzostwa w klasie RO1. To po odliczeniu najsłabszej rundy sezonu (wyszedł remis) i większej ilości zwycięstw w ciągu sezonu (w klasie) przypadło Dominikowi Cholewie. Kolejny z kierowców korzystających z Renault finiszując na 5. pozycji utrzymał także najniższy stopień podium w punktacji, a zarazem tytuł II wicemistrza Śląska.

W Pucharze Peugeota i Citroena najszybszymi okazali się Szymon i Mirosław Kalczyńscy (Peugeot 106), którzy pokonali Łukasza Czubaja i Dominika Bubulę (Citroen Saxo) oraz Bartka i Grzegorza Bębenków zapewniając sobie przy tym drugie miejsce w klasyfikacji całego sezonu PPC. Trzecia lokata w końcowej punktacji przypadła natomiast ojcu i synowi – Bartek Bębenek w swoim pierwszym pełnym sezonie w rajdach samochodowych wywalczył tytuł II wicemistrza klasy PPC. Z trzech załóg w Pucharze Cento Rally (PCR) najmniej czasu na dotarcie do mety do mety potrzebowało małżeństwo – Grzegorz i Anna Nosalscy (Fiat Seicento).

Najszybszy bez wygranej

Najszybsze tempo na trasie zaprezentowała załoga GO+ Cars, Tomasz Zbroja/Wojciech Habuda (Ford Fiesta Proto). Ubiegłoroczny triumfator „Cieszynki” dostał jednak 5 minut kary za wcześniejszy wjazd na PKC. Mimo braku zwycięstwa w klasie Gość 4WD, był to dobry trening w czteronapędowym samochodzie przed warszawskim Rajdem Barbórka. W tej sytuacji triumf we wspomnianej klasie przypadł zespołowym kolegom Grzegorzowi Olchawskiemu z Łukaszem Wrońskim (Audi Quattro A2).

Kara dla Zbroi wywindowała też najlepszych w Gość 2WD, Kamila Bolka i Marcina Gasia (Peugeot 208 R2) na pierwszą lokatę w wirtualnej generalce. W klasie RO Open N najszybciej odcinki specjalne pokonali Krzysztof Pacholec z Inez Adamską (Mitsubishi Lancer Evo X). W RO R 1. miejsce w zdobyli Tomasz Fliśnik i Zbigniew Cieślar (Peugeot 208 R2). Wojciech Szafarski z Janem Żwirkiem (Citroen C2 R2) wygrali klasę RO Open 2WD.

Civic najlepszy też w SKJS

W Super KJS najszybsza okazała się załoga Marcin Świder/Kajetan Świder (Honda Civic), którzy byli najszybsi także w klasie 2. Zaledwie za 0,4 s za ich plecami znaleźli się Janusz Stebel i Michał Baron (również Honda Civic), zaś podium, ze stratą dodatkowych 0,2 sekundy, uzupełnili Daniel Dembinny i Damian Włodarczyk i Damian Włodarczyk (Honda CRX). W klasie 3 najszybsi byli Krystian i Marzena Kurowscy (Renault Clio), natomiast klasa 4 to triumf Sławomira i Jakuba Sikorów (Subaru Impreza). W klasie 1 zwyciężyli Dariusz Badura i Janusz Wołek (Fiat Seicento). Rywalizacji załóg amatorskich nie udało się ukończyć naszemu koledze redakcyjnemu Izaakowi Chwistowi z pilotem Sławomirem Kajzarem (awaria półosi Opla Astry za metą lotną OS3)

44. Rajd Cieszyńska Barbórka 2018 – klasyfikacja generalna czołówka

1. Szymon Żarłok/Krzysztof Pietruszka
Honda Civic
28:05,4
2. Krzysztof Rybka/Michał Miklaszewski
Citroen Saxo VTS
+55,6
3. Adam Wrocławski/Marek Dobrowolski
Renault Clio
+58,4
4. Radosław Osiak/Wojciech Kordeusz
Honda Civic
+1:06,9
5. Dominik Cholewa/Marcin Roik
Renault Clio
+1:09,2
6. Szymon Kalczyński/Mirosław Kalczyński
Peugeot 106
+1:13,2
7. Łukasz Czubaj/Dominik Bubula
Citroen Saxo
+1:19,5
8. Bartłomiej Bębenek/Grzegorz Bębenek
Citroen Saxo
+1:24,6
9. Maciej Sordyl/Krystian Korzeniowski
Honda Civic
+1:27,5
10. Adrian Jurasz/Tomasz Tkacz
Renault Clio
+1:31,9

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska 2018

1. Kostka/Martynek 115
2. Żarłok/Pietruszka 88
3. Cholewa/Roik 58
4. Wrocławski/Dobrowolski 48
5. Godula/Nowak 42
6. Grela/Momot 40
7. Ciombor/Borycki 34
8. Rybka/Miklaszewski 32

Przeczytaj również