SUV i hatchback z nowymi silnikami
Mazda w ostatnich latach zdaje się rozpieszczać tradycjonalistów. Wielu z nam spodobał się jej duży SUV CX-60, który pod maską skrywa sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 3,3 litra. W dzisiejszych czasach to naprawdę niespotykane. Tym bardziej, że Diesel Mazdy okazał się być bardzo dobrą i ekonomiczną jednostką.
Teraz na rynek wchodzi zupełnie nowy e-Skyactiv G140. To czterocylindrowy silnik spalinowy o pojemności 2,5 litra. Co ciekawe, to naprawdę duży rozmiar jak na to, że będzie on dostępny jako podstawa, w klasie kompaktowej. Nowy e-Skyactiv z systemem hybrydowym zastąpi dotychczasowe silniki benzynowe Mazdy o mocy 122 i 150 koni mechanicznych. Najnowsza jednostka z 2,5 litra będzie generować 140 KM, co na pewno jest dalekie od bicia rekordów. Ale za to Japończycy chwalą się, że silnik będzie miał wyższy o 25 Nm moment obrotowy.
Według producenta nowy silnik „zapewnia znacznie większy moment obrotowy w dolnym i średnim zakresie prędkości, które są ważne w codziennej jeździe”. Maksymalna wartość momentu osiągana jest teraz przy 3300 obr/min. Czyli aż o 700 obr/min wcześniej, niż dotychczas. Ma to na celu poprawę właściwości jezdnych, przyspieszenia i oczywiście spalania.
e-Skyactiv G140 będzie bardziej dynamiczny i oszczędny
Przy małych obciążaniach cenna będzie technologia dezaktywacji cylindrów. Wyłącza ona spalanie w pierwszym i czwartym cylindrze poprzez zmienne sterowanie zaworami dolotowymi. To również pomoże w zmniejszeniu realnego zużycia paliwa. Moc przekazywana będzie za pośrednictwem 6-biegowego manuala lub 6-biegowego automatu.
W roku modelowym 2025 Mazda 3 oraz SUV CX-30 otrzymają jeszcze kilka innych drobnych ulepszeń. Pojawi się sterowanie głosowe Alexa, którą będziemy mogli wykorzystać do systemu multimediów. Z jej pomocą będziemy mogli też włączać muzykę, zapytać o pogodę, czy posłuchać aktualności. Standardem będzie także nowa nawigacja z aktualizacjami map online i informacjami na temat ruchu drogowego w czasie rzeczywistym.
Nowy silnik e-Skyactiv G140 będzie dostępny dla obu wersji nadwozia Mazdy 3. Znajdziemy go także w samochodzie typu SUV, jakim jest CX-30. Ceny tego pierwszego na niemieckim rynku na chwilę obecną są ustalone na poziomie 28 140 euro (122 000 zł). Natomiast SUV z tym napędem będzie kosztować 28 940 euro (126 000 zł). Japończycy szacują, że silnik w tych dwóch samochodach powinien spalać maksymalnie 5,8/6 litrów na 100 kilometrów.