Rajd Cieszyńska Barbórka: Blisko setka załóg na finale RSMŚl

Automobilklub Cieszyński opublikował listę zgłoszeń do 44. Rajdu Cieszyńska Barbórka (23-24 listopada), stanowiącego ostatnią rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska.

Rajd Cieszyńska Barbórka: Blisko setka załóg na finale RSMŚl
Podaj dalej

Pewni już mistrzostwa w klasyfikacji generalnej tego cyklu rajdów okręgowych, Damian Kostka i Mateusz Martynek odpuścili start w kultowej imprezie, którą wygrywali m.in. Kajetan Kajetanowicz, Leszek Kuzaj, Robert Gryczyński czy Tomasz Kuchar. Zacięta walka będzie się jednak toczyć o wicemistrzostwo oraz lokatę na trzecim stopniu podium.

fot. Marcin Hennek

Dlatego też listę otwierają wiceliderzy punktacji, Szymon Żarłok i Krzysztof Pietruszka-Bizuga (Honda Civic). Za nim znaleźli się Dominik Cholewa z Marcinem Roikiem (Renault Clio) oraz ubiegłoroczny mistrz Śląska, Gracjan Grela z pilotką Agnieszką Załęcką (Honda Civic). O podium klasyfikacji sezonu będą chcieli powalczyć także Adam Wrocławski i Marcin Dobrowolski (Renault Clio). Startujący do tej pory Peugeotem 106 S16, Łukasz Godula przesiada się wraz z Danielem Nowakiem do Hondy Civic, aby zwiększyć szansę na awans do czołowej trójki.

Łącznie na trasie zobaczymy 13 załóg w klasie RO 2 (samochody z silnikami o pojemności od 1400 do 1600 cm3) oraz dziewięć w RO 1 (od 1600 do 2000 cm3). Stawkę uzupełni osiem załóg walczących w ramach Pucharu Peugeota i Citroena, a także cztery załogi zgłoszone w RO Open N, pięć w RO Open 2WD, dwie w RO R orz trzy w PCR.

Wyjątkowo liczna, bo składająca się z 21 ekip, jest klasa Gość, w której nie brakuje zagranicznych załóg z Czech. Z tego grona warto będzie zwrócić uwagę chociażby na Sławomira Strychalskiego w widowiskowym Nissanie 350Z, Tomasza Sztwiertnię (Ford Fiesta R2), który wygrywał RSMŚl przed dwoma laty, a także wyjątkowo szybkiego Jerzego Smagałę (Honda Civic). Znaną z Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, Toyotę Celicę GT4 ST205 przywozi Marek Gaciarz.

44. edycja Rajdu Cieszyńska Barbórka rozpocznie się w piątek, 23 listopada o godzinie 19:19, kiedy zawodnicy pojawią się na Zamku w Cieszynie podczas ceremonii startu. Stamtąd udadzą się widowiskowy prolog wytyczony na terenie Browaru Zamkowego i ulicach miasta. Automobilklub Cieszyński przygotował trasę tak, aby z jednego z punktów kibica, zlokalizowanego przy ulicy Dojazdowej, można było zobaczyć zjazd serpentynami z terenu zamku i browaru, a także widowiskowe ewolucje wokół beczek na pobliskim parkingu.

fot. Grzegorz Rybarski

W sobotę, 24 listopada rywalizacja przeniesie się na cenione przez zawodników odcinki w Ustroniu i miejscowościach Górki Wielkie, Kiczyce oraz Pierściec. Ułożono w nich dwa oesy, które załogi pokonają trzykrotnie. Łączna długość prób sportowych wyniesie w tym roku ponad 45 kilometrów.

30 z 95 zgłoszonych załóg to uczestnicy Super KJS (w tym nasz kolega redakcyjny Izaak Chwist!), czyli zawodów organizowanych z myślą o zawodnikach bez licencji sportu samochodowego. Uczestnicy tej rywalizacji będą się ścigać i zbierać cenne doświadczenie na skróconych o połowę wariantach odcinków specjalnych „Cieszynki”. Amatorzy będą mogli pokazać się również na piątkowym prologu, ale ta próba sportowa nie będzie zaliczana do klasyfikacji SKJS.

Lista zgłoszeń RO

Lista zgłoszeń SKJS

Wypowiedzi przed 44. Rajdem Cieszyńska Barbórka:

Szymon Żarłok (kierowca, Honda Civic): Rajd Cieszyńska Barbórka jest dla mnie jednym z najważniejszych w sezonie. To moja domowa impreza, a poza tym firma, która mnie wspiera ma siedzibę w Ustroniu. Jak zwykle postaramy się wypaść jak najlepiej, zwłaszcza że walka o utrzymanie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej mistrzostw nie będzie łatwa. Kilku zawodników ostrzy sobie zęby na podium, a „Cieszynka” nigdy nie była prostym rajdem. Ja lubię jednak jeździć w deszczu, a listopadowa aura może dać nam właśnie takie warunki. Tak czy inaczej, pojedziemy rozważnie i tak szybko jak to będzie możliwe, aby zameldować się na mecie na jak najlepszej pozycji.

Łukasz Godula (kierowca, Honda Civic): Mając już zapewnione mistrzostwo w klasie PPC (Puchar Peugeota i Citroena) postanowiliśmy pojechać finałową rundę innym samochodem. Nie mieliśmy żadnych poważnych testów przed startem, więc będzie to przede wszystkim sprawdzenie się na tle rywali i szukanie odpowiedzi na pytanie czy chciałbym jeździć Hondą Civic w kolejnym sezonie. Jest to auto, którym Damian Kostka sięgnął po tegoroczny tytuł, więc na pewno da się nim szybko jeździć. Nie mniej jednak głównym celem jest pojawienie się na mecie i nie oglądam się na matematyczne szanse na podium w klasyfikacji generalnej mistrzostw. Gdyby się jednak okazało, że od razu mamy dobre tempo, to oczywiście nie zamierzam odpuszczać, ale wynik jest kwestią drugorzędną.

Gracjan Grela (kierowca, Honda Civic): W Rajdzie Cieszyńska Barbórka wystartuję przede wszystkim dla przyjemności. Choć nie startowałem od Rajdu Śląska, to przed ostatnią z rund mistrzostw nie zaplanowałem intensywnych przygotowań, czyli np. testów. Po prostu „Cieszynka” jest takim rajdem, że nie można w niej nie wystartować. Nawet nie sprawdzałem dokładnie jakie odcinki pojawią się w tegorocznej edycji, jednak pewnie kojarzę te trasy z poprzednich lat. Zdecydowałem się na start z Agnieszką Załęcką, ponieważ znamy się już od jakiegoś czasu i pomyśleliśmy, że ciekawie będzie pojechać razem. Pogoda nie jest istotna, ale chyba lepiej, żeby nie było śniegu, bo start w typowo zimowym rajdzie miałby wątpliwy sens.

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska 2018 przed ostatnią rundą

1. Kostka/Martynek 115
2. Żarłok/Pietruszka 58
3. Cholewa/Roik 48
4. Grela/Momot 40
5. Wrocławski/Dobrowolski 40
6. Godula/Nowak 39
7. Ciombor/Borycki 34
8. Bojanowski/Ksyt 31

Przeczytaj również