Wyjazd LPG za granicę – co trzeba wiedzieć?

Nie każdy właściciel samochodu z instalacją gazową LPG ma świadomość tego, że nie wszędzie będzie mógł zatankować swój pojazd. I nie chodzi tutaj o kwestie tego, że nie każda stacja paliw w Polsce ma w swojej ofercie autogaz. Bo u nas to tak naprawdę jedyny problem, jaki można napotkać. Natomiast jadąc do innego państwa i widząc na stacji możliwość nabicia gazu, przez niewiedzę może to się i tak nie udać. Na świecie jest bowiem kilka rodzajów wlewów gazu, a tym samym inne są końcówki do pistoletu z dystrybutora.

nowy samochod LPG
Podaj dalej

Czy w innych krajach można tankować LPG?

Lpg
fot. Freepik

Kierowcy wyjeżdżając do innego państwa powinni mieć świadomość tego, że dostępność stacji LPG jest na zupełnie innym poziomie, niż u nas. Polska jest niejako potęgą w Europie, jeżeli chodzi o ilość samochodów z butlą gazową. Dlatego też na wielu stacjach paliw jest w ofercie możliwość zatankowania takiego paliwa.

Trzeba mieć jednak na uwadze, że w innych krajach na Starym Kontynencie nie ma mody na LPG. Dlatego też nie na każdej stacji jest możliwość zatankowania takiego paliwa. Zależnie od kraju i danej lokalizacji, problem z nabiciem butli może być naprawdę duży. Oczywiście na ratunek w takiej sytuacji przychodzi benzyna, na którą zawsze można się przełączyć i jechać dalej. Warto zatem posiadać pełny bak, wybierając się za granicę.

Trzeba pamiętać o zestawie końcówek

W Europie mamy do czynienia z pięcioma podstawowymi końcówkami. Można je bez problemu nabyć, nawet w zestawie, za niewielkie pieniądze przez internet. Kto lubi podróżować po Europie, musi pamiętać o tym, aby zaopatrzyć się we wszystkie niżej wymienione:

  • DISH – złącze znane dobrze w Polsce i większości krajów Europy Zachodniej
  • ACME – złącze używane m.in. w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii
  • Bayonet – złącze używane m.in. w Hiszpanii, Portugalii, Grecji
  • Euro Connector – złącze popularne krajach Europy Południowej, takich jak Włochy, Francja i Hiszpania
  • Russian – złącze używane w Rosji, na Białorusi i Ukrainie

Tankując samochód wystarczy tylko sięgnąć po odpowiednią przejściówkę, wpiąć ją w pistolet od dystrybutora i rozpocząć procedurę tankowania. Wszystko przebiegnie wówczas sprawnie i można ruszyć w dalszą drogę. Podpięcie przejściówki nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami, ani też konsekwencjami ze strony danej stacji paliw. To normalna rzecz i podobnie wygląda to w Polsce, gdy odwiedzają nas samochodami obywatele z innych krajów.

LPG cena unia europejska
fot. freepik

LPG w innych krajach jest droższe

Warto również mieć na uwadze to, że w innych krajach LPG nie jest tak tanie jak w Polsce. Z reguły jest ono droższe o 50 groszy do nawet złotówki na litrze. Wynika to z tego, o czym wspominaliśmy wcześniej. Paliwo to nie cieszy się aż tak dużą popularnością w innych krajach. Nie ma dużego popytu, nie sprowadza się go aż w takich ogromnych ilościach, etc. To wszystko wpływa w efekcie końcowym na to, że jest ono dostępne w wyższej cenie niż u nas. Mimo wszystko nie jest ona aż tak duża, żeby trzeba było się przerzucać na benzynę.

Przeczytaj również