Ważna wiadomość dla kierowców tankujących LPG. Bez tej rzeczy tankowanie gazu może być niemożliwe

Polska od lat wyróżnia się na mapie świata tym, że w naszym kraju jest bardzo duża ilość samochodów jeżdżących na LPG. Polacy bardzo mocno przypodobali sobie możliwość jazdy za znacznie mniejsze pieniądze, niż w przypadku tankowania pozostałych paliw. Nic więc dziwnego, że auta z instalacją gazową cieszą się ogromną popularnością. Rok w rok okazuje się, że kto zdecydował się na autogaz, tylko i wyłącznie na tym zyskuje.

Diesel, benzyna, LPG drożej
Podaj dalej

Nie wszędzie można zatankować LPG

LPG cena unia europejska
fot. freepik

Kierowcy posiadający samochody z instalacją gazową nie mają żadnych problemów w Polsce z tym, aby uzupełnić butlę w pojeździe. Paliwo to jest ogólnodostępne na wielu stacjach w naszym kraju. Gorzej jednak, gdy trzeba wybrać się zagranicę, to wówczas mogą czekać na nas różne niespodzianki. Przekonały się o tym osoby, które zdecydowały się na podróż po Europie. Nie jedna z nich musiała kontynuować dalszą podróż na benzynie.

Każdy kierowca posiadający samochód napędzany LPG musi mieć świadomość, że nie wszędzie go zatankuje. O ile benzyna i olej napędowy nie stanowi żadnego problemu, bowiem tutaj sytuacja jest dość prosta z wlewem paliwa i pistoletem, to inaczej jest w przypadku autogazu. Wiele krajów praktykuje inne złącze i pasujący do niego pistolet. Co za tym idzie, bez specjalnej końcówki można zapomnieć o tym, że uda się zatankować gaz. Co kraj, to niemal inny standard.

W Europie wyróżnia się pięć popularnych złączy do tankowania. To, które znamy i z pomocą którego tankujemy nazywa się DISH – jest ono popularne głównie w krajach zachodnich. W Niemczech, Holandii czy Anglii dostępne jest złączne o nazwie ACME. Z kolei Russian pozwala tankować w Rosji, na Białorusi i w Ukrainie. Euro Connector znajdziemy m.in. we Włoszech, Francji czy Hiszpanii. Bayonet w Portugalii czy Grecji. Oczywiście to tylko niektóre kraje, które preferują dany rodzaj złącza.

stacje paliw stacja diesel benzyna paliwo
fot. freepik

Bez przejściówki ani rusz

Kto wybiera się samochodem tankowanym na LPG do jednego z krajów w Europie, obowiązkowo musi wyposażyć się w przejściówkę pod dane złącze. Nie są to drogie rzeczy i nawet w przypadku jednorazowego zapotrzebowania, wyjdzie to taniej niż tankować benzynę. W internecie można znaleźć gotowe zestawy z wszystkimi wspomnianymi złączami. Kosztują one około 70-120 złotych, zależnie od producenta i jakości.

Niewątpliwie warto zainwestować w tego typu rozwiązanie. Nigdy nie wiadomo co przyniesie życie i kiedy trzeba będzie udać się w podróż. A posiadanie takiego zestawu w bagażniku pozwoli nie martwić się tym, gdy nagle i niespodziewanie trzeba będzie wyjechać. Co ciekawe, większość kierowców do dziś nie zdaje sobie z tego sprawy, że w innych krajach nie uda im się zatankować samochodu z LPG bez odpowiedniej przejściówki.

Wysokie skoki cen paliw w hurcie. Na stacjach zaczyna być widać, że wybory dobiegły końca i wraca szara rzeczywistość

Przed każdym wyjazdem kierowcy powinni również zapoznać się z cenami na stacjach paliw, jakie obowiązują w danym kraju. U nas w Polsce autogaz jest jednym z tańszych w Europie, a w niektórych krajach trzeba za ten rodzaj paliwa zapłacić niemalże 4 złote za litr. Różnica jest zatem dość wyraźna. Mimo wszystko to i tak wciąż wychodzi to znacznie korzystniej, niż tankowanie benzyny czy oleju napędowego.

Polacy wciąż montują instalacje gazowe

Moda na LPG w Polsce nie przemija, a warsztaty specjalizujące się w montażu instalacji gazowych, wciąż mają ręce pełny pracy. Wolne terminy w renomowanych miejscach często są dopiero za kilkadziesiąt tygodni, co pokazuje tylko zainteresowanie tym tematem. W salonach samochodowych statystycznie też coraz częściej można usłyszeć pytanie, czy dany model dostępny jest w wersji na LPG. Kierowcy coraz bardziej doceniają autogaz, a to głównie za sprawą cen pozostałych paliw.

Przeczytaj również