Różnice w zimowym i letnim LPG

W ciągu roku kierowcy do dyspozycji na stacjach mają dwie wersje LPG – letnią oraz zimową. Producenci są prawnie zobowiązani do tego, aby w danym okresie sprzedawać wyłącznie paliwo, które jest bardziej odporne na ujemne temperatury. Chodzi tutaj nie tylko o kwestie bezpieczeństwa, ale samo to, aby instalacja gazowa mogła sprawnie działać w samochodzie zimą.

LPG cena unia europejska
Podaj dalej

Czym się różni zimowe LPG od letniego?

Lpg
fot. Freepik

LPG które tankujemy to nic innego, jak mieszanka propanu oraz butanu. W zależności od okresu w którym się znajdujemy, różnią się tylko proporcje. Zimowy gaz zawiera około 60 procent propanu oraz 40 procent butanu. Dzięki temu jest wzrost lotności mieszaniny gazowej. Z kolei w przypadku gazu letniego proporcje są identyczne, lecz odwrotne. Przy wyższej temperaturze zewnętrznej zbyt wysoka prężność mogłaby powodować nieprawidłowości w pracy silnika.

To tzw. prężność par, która odgrywa kluczową rolę w pracy LPG. Parowanie butanu ustaje w temperaturze około -0,5 Celsjusza. Gaz ten nie zamarza, ale przestaje wrzeć, czyli nie paruje, a więc instalacja gazowa nie działa. Dlatego na ratunek wkracza propan, który przestaje parować dopiero przy -43 Celsjusza..

Kiedy trwa okres letni, a kiedy zimowy dla LPG?

Od 1 grudnia już obowiązkowo na stacjach paliw musi być zimowa wersja LPG. Kierowcy korzystają z niego do 31 marca kolejnego roku i dopiero wtedy na stacjach powinna pojawić się wersja letnia. W tym przypadku nie jest jednak tak, że 1 kwietnia nie ma prawa być na stacjach zimowego autogazu. Tutaj stacje paliw mogą spokojnie przeciągnąć termin, gdy jest taka potrzeba. Wynika to z faktu, że wersja zimowa jest po prostu lepsza w kontekście prężności. Inaczej sytuacja wygląda na początku grudnia, gdy odpowiednie parametry są już obowiązkowe.

Które LPG jest droższe – letnie czy zimowe?

Propan jest droższym gazem, niż butan, zatem w teorii zimą powinniśmy płacić więcej za LPG. W praktyce jednak już od dobrych kilku lat w związku ze zmianą paliwa nie widać, żadnych zmian w cenie na stacjach. Widać to także obecnie, gdzie autogaz tylko i wyłącznie tanieje od kilku tygodni, a jest końcówka grudnia.

Czy kierowcy czują różnicę jeżdżąc na LPG zimowym i letnim?

nowy samochod LPG
fot. freepik

Nie ma takiej możliwości, aby kierowca poczuł różnicę w pracy swojego samochodu. Jazda na LPG zimowym i letnim jest identyczna. Jednostka napędowa również pracuje w taki sam sposób, a więc kierowca nic nie traci na jej mocy.

Letnie LPG jest bardziej wydajne niż zimowe

Niektórzy kierowcy mogą zauważyć, że latem napełnienie zbiornika jest bardziej wydajne niż zimą. I to jest prawda, bowiem mieszanka letnia jest bardziej kaloryczna o 6 procent. Dzięki temu można przejechać samochodem nieco dłuższy dystans na jednej butli, niż zimą.

Tak naprawdę jednak ciężko to wyczuć, gdyż różnica jest naprawdę niewielka. To też nieco efekt naszej wyobraźni. Zimą ogólnie jeździ się wolniej, bardziej bezpiecznie, a gdy drogi są zasypane śniegiem czy błotem pośniegowym, już całkowicie tempo jazdy jest inne. Mimo wszystko zdecydowanie bardziej autogaz jest wydajny w okresie letnim, niż zimowym – właśnie przez warunki drogowe.

Przeczytaj również