Co to jest strefa czystego transportu?
To wydzielony obszar w danym mieście, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. To samorządy decydują o tym, jaki obszar objęty jest strefą czystego transportu i jakie zasady na nim obowiązują. Głównym powodem wprowadzenia STC jest poprawa jakości powietrza na danym terenie. Ma się przełożyć w dużej mierze na zdrowie tamtejszych mieszkańców.
Gdzie będą strefy czystego transportu w Polsce?
Warszawa i Kraków to miasta, które w ostatnich miesiącach najbardziej aktywnie pracowały nad tym, aby wprowadzić strefę czystego transportu. Wiadomo również, że taki zielony obszar ma powstać również we Wrocławiu. Warto jednak podkreślić, że w pierwszych latach funkcjonowania ich, zasady tam będą mało restrykcyjne i w zasadzie większość pojazdów wciąż będzie mogło jeździć po tamtejszych ulicach.
Kolejne miasta także informują o tym, że chcą wprowadzić strefy u siebie, ale na razie bardziej pojawia się wyłącznie sam temat. Mowa m.in. o Łodzi, Gdańsku, Poznaniu czy Toruniu.
Jakie samochody nie wjadą do strefy czystego transportu?
Dokładne wytyczne w tym temacie ustalają zawsze samorządy danego miasta. Nie da się zatem jednoznacznie stwierdzić, który samochód może wjechać, a który nie. Wiadomo, że o wszystkim będą decydowały normy Euro. Początkowo będą one niższe, ale wraz z upływającym czasem będą coraz wyższe. Wszystko po to, aby wyeliminować z centrum miast tzw. kopciuchy. W dużej mierze chodzi o auta z silnikiem wysokoprężnym, których emisje spalin najbardziej znacząco wpływają negatywnie na środowisko.
Czy strefa czystego transportu ma sens?
Moda na strefy czystego transportu powstała w Niemczech. To właśnie tam znajduje się połowa wszystkich, które obowiązują na terenie Unii Europejskiej. U naszych zachodnich sąsiadów moda na STC zapanowała już dawno, a współcześnie zdania na temat sensu ich istnienia są mocno podzielone. Wiele miast wycofuje się ze stref, które tak ochoczo kiedyś wprowadzało. Jako powód podaje się, że to nie samochody są największym problemem dla jakości powietrza na danym obszarze. Wystarczy przejść na ekologiczne źródła ogrzewania.
W tym roku niemieckie media seryjnie wycofują się z usuwania stref czystego transportu. Niemieckie media są przekonane, że ten trend będzie się utrzymywał w kolejnym roku i nabierze tylko na sile. To pokazuje jednoznacznie, że idea STC choć wydaje się słuszna, to jednak bardziej w niej chodzi o coś innego, niż o jakość powietrza. Niestety polityka dotyka często nie tych sfer, których powinna, ale w które jest uderzyć jest najwygodniej.