Popularny silnik spalinowy po cichu wycofywany z Europy. Za chwilę nie będzie go na ulicach

Choć silnik spalinowy w ostatnich tygodniach ma naprawdę dobrą prasę i wydaje się, że pojawia się dla niego pewna przyszłość w czasach elektromobilności, to jednak niektóre konkretne jednostki nie przetrwają próby czasu. Dokładnie tak wydarzy się z rewelacyjnym silnikiem Mazdy, który nie spełni rygorystycznych norm Unii Europejskiej. A to oznacza, że zostanie wycofany. 

mazda-mx5-silnik-spalinowy
Podaj dalej

Ten silnik spalinowy niestety nie wytrzymał próby czasu

mazda-mx5-silnik-spalinowy
fot. Mazda

Mazda słynie ze swoich świetnych silników, a jeśli choć odrobinę śledzicie branżę motoryzacyjną, na pewno wiecie o japońskim SUV-ie z dużym silnikiem Diesla. Jak widać, da się produkować fajne, potężne silniki nawet w 2024 roku. Ale niestety nie wszystkie jednostki obronią się przed rygorystycznymi przepisami UE. 

Model MX-5 to jeden z najchętniej wybieranych przez entuzjastów. Do tej pory sportowy roadster był dostępny w dwóch wersjach silnikowych – z pojemnością 1.5 oraz 2.0. Niestety, jak się okazuje, ten drugi silnik spalinowy był dla niej po prostu za duży. 

Co ciekawe, czwarta generacja MX-5 wkrótce będzie obchodzić już swoje dziesiąte urodziny. Mimo to, wciąż sprzedaje się naprawdę dobrze. W ubiegłym roku japońska firma przedstawiła trzeci lifting popularnego modelu o nazwie kodowej ND3. Pojawiły się nowe światła LED, czy lepsze multimedia. Najważniejsze jednak w przypadku liftingu były zmiany architektury elektronicznej. To kolejne z wymogów UE dotyczące bezpieczeństwa cybernetycznego. Właśnie z powodu tych przepisów o nazwie GSR2, np. Porsche zdecydowało się wycofać ze sprzedaży Caymana i Boxstera. 

mazda-mx5-silnik-spalinowy
fot. Mazda

Unia Europejska cały czas zaciska śrubę 

I choć jak wspomnieliśmy wyżej, kolejne firmy takie jak Toyota czy właśnie Mazda pracują nad nową generacją silników spalinowych, to jednak UE cały czas dokręca śrubę. Dlatego też Japończycy musieli wycofać po cichu 2-litrowy silnik spalinowy ze sprzedaży. Po zeszłorocznym liftingu w modelu MX-5 generował on 184 konie mechaniczne, co stanowi idealną wartość dla tak małego samochodu. Niestety, teraz roadster dostępny będzie tylko z mniejszym, 1,5-litrowym silnikiem o mazie 1260 kg. Ta jednostka generuje tylko 132 konie mechaniczne i jest o prawie 2 sekundy wolniejsza w sprincie od 0 do 100 km/h. 

Z pewnością mniejszy silnik spalinowy nie jest najgorszym rozwiązaniem. Ale do tej pory 2-litrowa jednostka była dużo bardziej popularna wśród klientów. Z pewnością więc taka a nie inna decyzja odbije się na liczbach sprzedażowych. 

mazda-mx5-silnik-spalinowy
fot. Mazda

Jaka przyszłość czeka Mazdę MX-5? Prędzej czy później samochód będzie musiał otrzymać jakąś formę elektryfikacji. 

Przeczytaj również