Wahacz - wszystko co musisz wiedzieć

Wahacz – to jeden z elementów pojazdu, który odpowiada za utrzymanie prawidłowego toru jazdy. Zapewnia kierowcom komfort oraz bezpieczeństwo w trasie, ściągając z barków kierowców stres. W dzisiejszym artykule opowiemy wam o wszystkich rzeczach, jakie powinniście wiedzieć o wspomnianym wahaczu. Zaczynając od podstawowych informacji, a kończąc na tych bardziej szczegółowych. Jak powinniśmy zachować się w momencie uszkodzenia tego komponentu? Na jakie rodzaje go dzielimy? Na te pytania odpowiemy wam w dzisiejszym poradniku. 

mechanika
Podaj dalej

Wahacz – co to właściwie jest? 

złe nawyki kierowca kierowcy błąd błędy
fot. frrepik

Mowa tu o komponencie, który odpowiada za utrzymanie prawidłowego toru jazdy. W dużym skrócie: to właśnie on zapewnia kierowcom komfort i bezpieczeństwo w czasie jazdy. Pełnią one kluczową rolę w łączeniu nadwozia pojazdu ze zwrotnicą koła. Stanowią istotny element układu zawieszenia, a zaniedbanie ich regularnej konserwacji może prowadzić do poważnych konsekwencji. 

To łącznik umieszczony pomiędzy kołem a nadwoziem pojazdu. Zazwyczaj wykonuje się go ze stali lub aluminium, rozpoznamy go po charakterystycznym kształcie trójkąta, łuku lub linii prostej. Na jego powierzchni zamontowane są tuleje gumowo-metalowe oraz sworzeń. Te pierwsze odpowiadają za tłumienie drgań, które pojawiają się w trakcie podróży autem. To dzięki nim nawet najmniejsze nierówności na drodze są absorbowane, chroniąc kierowców przed odczuwaniem dyskomfortu. 

Wahacz – poznajcie jego trzy podstawowe rodzaje 

Na tym etapie musimy podkreślić, że wahacze występujące w samochodach nie są takie same. Istnieje wiele ich rodzajów – każdy z nich charakteryzuje się odmiennymi właściwościami i budową. Mimo to najczęściej możemy spotkać się z zastosowaniem dwóch wahaczy do każdego koła: wzajemnie mogą tworzyć one układ równoległy lub trapezowy. W tym pierwszym oba wahacze mają taką samą długość. W układzie trapezowym (który jest najpopularniejszy) wahacz górny jest znacznie krótszy od dolnego. W każdym razie wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje wahaczy, o których powiemy wam kilka słów: 

  • Wahacz skośny – obraca się wokół osi skośnej w stosunku do podłużnej i poprzecznej osi symetrii pojazdu. Ten rodzaj konstrukcji jest praktycznie stosowany tylko przy osiach napędowych kół.
  • Wahacz wzdłużny – obraca się wokół osi prostopadłej do płaszczyzny symetrii pojazdu. Istnieje kilka różnych wersji tego elementu, w tym wersja prosta rozwidlona oraz korbowa. 
  • Wahacz poprzeczny – obraca się wokół osi równoległej do płaszczyzny wzdłużnej pojazdu.

Wahacz – w jaki sposób rozpoznać awarię?

naprawa samochodu mechanik

Chcąc wykryć nieprawidłowości w działaniu wahacza, musimy skupić się na pracy naszego pojazdu. O tym, że coś jest nie tak, będą świadczyć charakterystyczne problemy pojawiające się podczas jazdy. Najczęściej możemy spotkać się z szarpaniem samochodu w czasie ruszania z miejsca oraz z mniejszą stabilnością. Daje to wrażenie, że auto nie trzyma się nawierzchni drogi tak, jak powinno. Trudniej jest również utrzymać wytyczony tor jazdy, pojazd gorzej radzi sobie z zakrętami i ciężko jest nad nim zapanować. 

To jednak nie koniec. Uszkodzone wahacze dadzą o sobie znać, przynosząc charakterystyczne dla nich skutki. W trakcie jazdy po nierównościach dołączy do nich skrzypienie, metaliczne dźwięki w momencie wsiadania do pojazdu, pukanie. Bez względu na to, czego doświadczycie możecie być pewni, że uszkodzony komponent z pewnością pogorszy komfort jazdy. 

 

Przeczytaj również