Wahacz – co to właściwie jest?
Mowa tu o komponencie, który odpowiada za utrzymanie prawidłowego toru jazdy. W dużym skrócie: to właśnie on zapewnia kierowcom komfort i bezpieczeństwo w czasie jazdy. Pełnią one kluczową rolę w łączeniu nadwozia pojazdu ze zwrotnicą koła. Stanowią istotny element układu zawieszenia, a zaniedbanie ich regularnej konserwacji może prowadzić do poważnych konsekwencji.
To łącznik umieszczony pomiędzy kołem a nadwoziem pojazdu. Zazwyczaj wykonuje się go ze stali lub aluminium, rozpoznamy go po charakterystycznym kształcie trójkąta, łuku lub linii prostej. Na jego powierzchni zamontowane są tuleje gumowo-metalowe oraz sworzeń. Te pierwsze odpowiadają za tłumienie drgań, które pojawiają się w trakcie podróży autem. To dzięki nim nawet najmniejsze nierówności na drodze są absorbowane, chroniąc kierowców przed odczuwaniem dyskomfortu.
Wahacz – poznajcie jego trzy podstawowe rodzaje
Na tym etapie musimy podkreślić, że wahacze występujące w samochodach nie są takie same. Istnieje wiele ich rodzajów – każdy z nich charakteryzuje się odmiennymi właściwościami i budową. Mimo to najczęściej możemy spotkać się z zastosowaniem dwóch wahaczy do każdego koła: wzajemnie mogą tworzyć one układ równoległy lub trapezowy. W tym pierwszym oba wahacze mają taką samą długość. W układzie trapezowym (który jest najpopularniejszy) wahacz górny jest znacznie krótszy od dolnego. W każdym razie wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje wahaczy, o których powiemy wam kilka słów:
- Wahacz skośny – obraca się wokół osi skośnej w stosunku do podłużnej i poprzecznej osi symetrii pojazdu. Ten rodzaj konstrukcji jest praktycznie stosowany tylko przy osiach napędowych kół.
- Wahacz wzdłużny – obraca się wokół osi prostopadłej do płaszczyzny symetrii pojazdu. Istnieje kilka różnych wersji tego elementu, w tym wersja prosta rozwidlona oraz korbowa.
- Wahacz poprzeczny – obraca się wokół osi równoległej do płaszczyzny wzdłużnej pojazdu.
Wahacz – w jaki sposób rozpoznać awarię?
Chcąc wykryć nieprawidłowości w działaniu wahacza, musimy skupić się na pracy naszego pojazdu. O tym, że coś jest nie tak, będą świadczyć charakterystyczne problemy pojawiające się podczas jazdy. Najczęściej możemy spotkać się z szarpaniem samochodu w czasie ruszania z miejsca oraz z mniejszą stabilnością. Daje to wrażenie, że auto nie trzyma się nawierzchni drogi tak, jak powinno. Trudniej jest również utrzymać wytyczony tor jazdy, pojazd gorzej radzi sobie z zakrętami i ciężko jest nad nim zapanować.
To jednak nie koniec. Uszkodzone wahacze dadzą o sobie znać, przynosząc charakterystyczne dla nich skutki. W trakcie jazdy po nierównościach dołączy do nich skrzypienie, metaliczne dźwięki w momencie wsiadania do pojazdu, pukanie. Bez względu na to, czego doświadczycie możecie być pewni, że uszkodzony komponent z pewnością pogorszy komfort jazdy.