Pierwsze testy Audi RS Q e-tron. Wytrzymałość nowego pojazdu budzi podziw

Pierwsze testy Audi RS Q e-tron. Wytrzymałość nowego pojazdu budzi podziw

Pierwsze testy Audi RS Q e-tron. Wytrzymałość nowego pojazdu budzi podziw

Podaj dalej

Audi Sport poinformowało o tym, że przygotowuje kolejną wersję pojazdu Audi RS Q e-tron generację E2, do Rajdu Dakar, który odbędzie się w przyszłym roku. W związku z tym marka prowadzi w Maroko szeroko zakrojone testy, mające na celu wnieść poprawki do prototypu.

Samochód wytrzymuje w najcięższych warunkach

„Nasz plan zakłada dziewięć dni testów, tak by każda para kierowca/pilot mogła pracować z pojazdem testowym przez trzy dni” – mówi Arnau Niubó Bosch, szef całego projektu wdrożeniowego Audi RS Q e-tron E2. „Mamy dwa główne cele: przygotowanie drugiej generacji na Rajd Dakar oraz zapoznanie zespołów kierowców z nowymi rozwiązaniami. Redukcja masy stwarza nowe możliwości w zakresie ustawień zawieszenia, które chcemy wykorzystać. Zmierzamy w dobrym kierunku. Napęd elektryczny ze wszystkimi jego systemami również działa sprawniej niż podczas testów rok temu”.

Uwe Breuling, szef działu testowania pojazdów Audi Sport oraz cały jego zespół, zderzyli się w Maroku z niezwykle trudnymi warunkami. „Temperatury są ekstremalne – niemal 40 stopni Celsjusza dzień w dzień. Widzimy, że w tych okolicznościach zarówno samochód, jak i załogi, funkcjonują na granicach swych możliwości” – relacjonuje. „Trasy testowe, po których się poruszamy są w tym roku bardzo kruche, co jest niezwykle obciążające dla rozwiązań technicznych. Nic jednak nie zatrzymuje naszego samochodu. Występują tylko drobne uszkodzenia eksploatacyjne, które naprawiamy na bieżąco”.

Wszyscy kierowcy i piloci Audi Sport są pozytywnie zaskoczeni niższą masą prototypu z napędem elektrycznym. „Nie tylko masa, ale i jej rozkład jest teraz bardziej korzystny” – relacjonuje Carlos Sainz. „W rezultacie samochód mniej driftuje, jest bardziej zwinny i łatwiej go kontrolować”. Takie wrażenia potwierdza Stéphane Peterhansel: „Kiedy przejeżdżamy przez długie, szybkie zakręty, jest mniej sił odśrodkowych. O wiele łatwiej jest więc utrzymać się po wewnętrznej stronie zakrętu. Również pozycja za kierownicą jest teraz lepsza niż wcześniej”. 

Doświadczenie pozytywnie wpływa na przebieg projektu. Zastosowano łatwiejszą obsługę pojazdu 

Mattias Ekström po udanej karierzy na torze i w rallycrossie, korzysta z doświadczenia dwóch zwycięzców Dakaru, z którymi ma przyjemność pracować w zespole. 

 „Doświadczenie Carlosa i Stéphane’a bardzo pomaga nam w ustawieniach” – mówi Mattias Ekström. „Nie chodzi tu o czasy okrążeń jak na asfaltowych trasach, ale o to, by mieć przewidywalny samochód. Oprócz niższej masy, wyraźnie widać też poprawę aerodynamiki. Ma ona pozytywny wpływ zwłaszcza przy większych prędkościach”.

Łatwiejsza obsługa pojazdu oraz uczucie, jakie towarzyszy podczas jazdy jest większe niż kiedykolwiek wcześniej.

 „Chcieliśmy mieć możliwość łatwiejszej obsługi złożonych systemów” – mówi Emil Bergkvist. „W obecnej generacji Audi RS Q e-tron E2, udało się to osiągnąć. W niektórych przypadkach systemy reagują teraz na ostrzeżenia bez konieczności ręcznej interwencji”. Lucas Cruz dodaje: „Ergonomia w kokpicie jest teraz lepsza, a różne elementy sterujące zostały logicznie przegrupowane, co zdecydowanie nam pomaga. Dzięki temu możemy się lepiej skoncentrować i mamy więcej czasu na nasze podstawowe zadanie: nawigację”. Dla Edouarda Boulangera inny aspekt był najważniejszy: „Czuję ten samochód zupełnie inaczej niż wcześniej. Niższa waga oznacza, że możemy pójść trochę bardziej w kierunku komfortu, jeśli chodzi o ustawienia amortyzatorów. To ważne, gdy spędzasz tyle czasu w kokpicie co my i musisz być skupiony przez wiele godzin”.

Audi RS Q e-tron E2 

Audi RS Q e-tron E2 przejechały w Maroku łącznie 4218 kilometrów. Razem z poprzednimi testami, które odbyły się w Europie, daje to już w sumie dystans 6424 kilometrów. Zespół jednak nie ma zamiaru się zatrzymywać. Za niespełna dwa tygodnie druga generacja rajdowego prototypu będzie miała swój chrzest bojowy. Mianowicie w dniach od 1 do 6 października wszystkie trzy załogi Audi Sport wezmą udział w Rajdzie Maroka. Będący tam zróżnicowany teren będzie idealnym sprawdzianem przed Rajdem Dakar. 

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News