Nowa Toyota Yaris Cross to gwarancja bezpieczeństwa
Zadebiutowała w 2021 roku szybko zdobywając silną pozycję dzięki swojej wszechstronności. Mówimy tu o modelu, który stał się liderem konkurencyjnego segmentu B-SUV w Europie, zyskując przy tym wiele atrakcyjnych nagród. Teraz japoński producent wprowadza do gamy Yarisa Cross nową hybrydę o większej mocy, lepszej dynamice oraz zwiększając bezpieczeństwo za sprawą wielu nowoczesnych systemów. Wszystkie odpowiedzialne za wspieranie kierowcy w czasie jazdy i parkowania. Co dokładnie zmienia nowe wyposażenie pojazdu?
Nowy napęd hybrydowy piątej generacji – Hybrid 130 oferuje większą moc. Za sprawą ulepszenia jednostki sterującej mocą udało się zwiększyć liczbę KM z 116 do 132. Dodatkowo zwiększono tzw. moment obrotowy silnika elektrycznego MG2 w całym zakresie obrotów. Maksymalny moment obrotowy wzrósł natomiast łącznie o 30 proc. ze 141 do 185 Nm.
Ale zastanówmy się tak właściwie, na co w praktyce przekładają się wszystkie te zmiany. No cóż, grzechem byłoby nie wspomnieć w pierwszej kolejności o lepszym przyspieszeniu oraz elastyczności. W końcu obie te rzeczy niezbędne są w trakcie wyprzedzania. Auto potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w ciągu 10,7 sekund, o pół sekundy szybciej niż wcześniej. Co ciekawe, nie wpłynęło to znacząco na emisje dwutlenku węgla. Zwiększenie mocy miało za to wypływ na czas reakcji samochodu. Pojazd szybciej reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, poprawiając komfort jazdy nie tylko w ruchu miejskim, ale i po drogach szybkiego ruchu.
Cyfrowy klucz dostępny na smartfonach – jak działa?
Umożliwia on wygodne korzystanie z samochodu za pomocą telefonu, obsługując nawet pięciu użytkowników. Wszystko za sprawą połączenia z aplikacją MyToyota. Pozwala kierowcom na swobodne zdalne otwieranie, zamykanie i uruchamianie pojazdu, eliminując konieczność wyciągania telefonu z torebki czy kieszeni. Dodatkowo zdalne nagrzanie lub schłodzenie wnętrza nie stanowi dla niego problemu. Do tego dochodzi także możliwość aktywacji świateł awaryjnych, ułatwiając kierowcom znalezienie pojazdu na zatłoczonym parkingu.
W dodatku jest niezwykle uniwersalny – działa bowiem na systemach operacyjnych Apple, jak i Android. Wiadomo, że będzie on dostępny w standardzie w wersji GR SPORT oraz Premiere Edition, z roczną subskrypcją wliczoną w cenę samochodu.
Toyota Yaris Cross bezpieczniejsza niż kiedykolwiek
Auto zostało wyposażone w nową kamerę oraz radary, charakteryzujące się lepszymi parametrami, co umożliwia skuteczniejsze wykrywanie potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) został ulepszony. Teraz może nie tylko identyfikować potencjalne zdarzenia czołowe, lecz także większą liczbę obiektów na drodze takich jak: piesi, rowerzyści, czy motocykliści. Ponadto Yaris Cross wyposażono w funkcję ograniczenia przyspieszenia, która automatycznie aktywuje się w przypadku wykrycia zagrożenia zderzenia z pojazdem poprzedzającym.
Warty uwagi jest także układ Proactive Driving Assist (PDA) – to rozwiązanie wspomagające unikania kolizcji przy niskich prędkościach. Funkcja wspomagania hamowania umożliwia łagodne zwalnianie, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia w związku z wolniej jadącym poprzedzającym autem lub zbliżającym się zakrętem. W przypadku braku ruchu kierownicą, nacisku na hamulec i pedał przyspieszenia przez określony czas, zostanie aktywowany układ Emergency Driving Stop System (EDSS). Jego zadaniem jest zareagowanie, jeżeli kierowca omdleje – wszystko dzieje się pod warunkiem wcześniejszej aktywacji układu Lane Tracing Assist (LTA). W każdym razie – na początku uruchomiony zostanie sygnał dźwiękowy. Jeśli to nie pomoże, samochód bezpiecznie zatrzyma się, włączy światła awaryjne i odblokuje drzwi.
Poza tym w nowej Toyocie znajdziemy:
- Układ Safe Exit Assist (SEA), ostrzegający przed otwarciem drzwi w razie ryzyka kolizji.
- Układ RSRS, przypominający o sprawdzeniu tylnych foteli przed wyjściem z pojazdu.
- Ulepszony aktywny tempomat adaptacyjny z funkcją uniemożliwienia niebezpiecznego manewru wyprzedzania z niewłaściwej strony.
- Układ Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control, pomagający kierowcom wrócić na pas ruchu z odpowiednią prędkością, zachowując odpowiedni dystans od innych pojazdów.
- Układ rozpoznawania znaków, potrafiący dostosować prędkość auta.
- Ulepszony asystent utrzymania pasa ruchu.
- System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), wykrywający to, czy kierowca próbuje ominąć jakąś przeszkodę, czy inny pojazd, włączając przy tym ostrzeżenie.