Jak sprawdzić stan bieżnika w oponach?
Głębokość bieżnika nowej opony najczęściej wynosi 8-10 mm i w trakcie codziennych podróży powoli się ściera. Według prawa kierowcy powinni kontrolować jego stan. Gdy ten zejdzie poniżej określonego progu, to dochodzi do naruszenia przepisów, co skutkuje otrzymaniem mandatu. Warto podkreślić, że stan ogumienia jest niezwykle istotny w trakcie podróży, a już zwłaszcza w trakcie zimy. Zaopatrzenie się w zimówki może być tu kluczowe dla zapewnienia sobie oraz innym bezpieczeństwa. Czym różni się bieżnik opony zimowej od letniej?
Cóż… na pewno jest on głębszy, co umożliwia mu odkładanie się śniegu i błota w jego wgłębieniach. Wpływa to pozytywnie na przyczepność pojazdu do jezdni. Im bieżnik jest głębszy, tym lepiej zachowuje się na nawierzchni. To jedne z najważniejszych informacji, jakie warto sobie zapamiętać.
Zastanówmy się jednak, w jaki sposób moglibyśmy sprawdzić taką głębokość? Aby sprawdzić wierzchnią, ponacinaną warstwę gumy możemy użyć głębokościomierza. Wystarczy umieścić wskaźnik w jednym z rowków opony, a następnie zaznaczyć miejsce, w który zaczyna on wystawać ponad gumę. Zmierzona wysokość będzie odzwierciedlała aktualną głębokość bieżnika. Taki sprzęt bez problemu można zakupić w internecie. Dla oszczędnych: do pomiaru można wykorzystać również przedmioty codziennego użytku, takie jak np. moneta.
Wewnątrz rowków znajdziemy wypustki, które oznaczone zostały skrótem TWI – to one odpowiadają za informowanie nas o poziomie zużycia bieżnika. Jeżeli zrówna się on z 1,6 mm, oznacza to, że bezwzględnie musimy wymienić swoje opony na nowe, ponieważ tak stanowi prawo. Lekceważenie tego przepisu grozi oczywiście karą finansową. Mimo tych poważnych restrykcji producenci opon zalecają, aby wymiana nastąpiła:
- w przypadku opon letnich – po osiągnięciu 3 mm głębokości bieżnika.
- w przypadku opon zimowych – po osiągnięciu 4 mm.
Jak sprawdzić stan bieżnika w oponach zimowych?
Bardzo chcielibyśmy dać wam jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, ale wcale nie jest to takie proste. Poziom zużycia bieżnika zależny jest w pełni od producenta. Nie istnieją żadne konkretne wytyczne, które narzucają firmom sposób, w jaki mają to zrobić. Z tego względu na oponach możemy napotkać wgłębienie w kształcie śnieżki, które z czasem staje się coraz płytsze, żeby przy zupełnie innych zobaczyć widoczne ścierające się cyfry. Tak jak wspomnieliśmy: zależy od producenta, ale i nie tylko. Model i jego przeznaczenie także odgrywają na tym etapie ogromną rolę. Możemy za to pocieszyć was faktem, że umiejscowienie wskaźnika TWI nierzadko sygnalizowane jest strzałką lub symbolem widocznym z boku. Tak, aby kierowca go nie przeoczył.
Standardem dla nowych opon jest głębokość bieżnika wynosząca od 8 do 10 mm. Mimo że do przepisowego spadku 1,6 mm pozostaje naprawdę duży zapas, to i tak warto mieć to na uwadzę. Minimalna wysokość bieżnika ma największe znaczenie dla bezpieczeństwa podróżujących w przypadku opon zimowych. W końcu to one decydują o przyczepności samochodu w trudnych warunkach, w tym niskich temperaturach. Możemy bez problemu rozpoznać je po charakterystycznej budowie bieżnika: licznymi kanalikami oraz lamelami.
Pod żadnym pozorem nie powinniśmy zapominać o tym, że w tym przypadku zużywanie ogumienia szybciej wpływa na pogorszenie parametrów jazdy. Obniża to bezpieczeństwo nasze i innych, co skutkuje potencjalnymi problemami, których każdy z nas raczej chciałby uniknąć. Kontrolujmy głębokość bieżników dla własnego sumienia.
Czy opony zimowe są obowiązkowe w Polsce?
Aż ponad 83 proc. polskich kierowców deklaruje to, że zmieniają sezonowo opony z letnich na zimowe i na odwrót. Świadomość tego, jak istotne jest korzystanie z odpowiedniego ogumienia w konkretnych warunkach pogodowych, powinien mieć każdy na drodze. Tak duży procent to naprawdę dobry wynik, leczy czy wystarczający?
Wśród nas znajdują się kierowcy, którzy z jakiegoś powodu decydują się ciągle jeździć na: zimowych lub letnich oponach, niezależnie od warunków. Okazuje się jednak, że jest to w 100 proc. zgodne z przepisami. W naszym kraju bowiem nie istnieje zapis o obowiązku wymiany opon na zimowe. Temat co jakiś czas rozpoczyna kolejne dyskusje na ten temat, czy powinno ulec to zmianie. Na razie w 2023 roku nie zapowiada się, aby cokolwiek się w tej sprawie miało zmienić.