Bieg nie chce wejść – dlaczego tak się dzieje?
Powodów może być kilka, wśród nich znajdziemy te błahe, jak i te poważne, które mogą świadczyć o usterce przekładni lub jednego z jej elementów. Czasem może nawet dojść do sytuacji, gdzie problemy po chwili same znikną, nie pozostawiając po sobie śladu. Powodem tego nie jest oczywiście żadna magiczna sztuczka, czy też kaprys niewidzialnego figlarza. Głównym tego powodem jest pogoda, a konkretniej mroźne temperatury. Zwłaszcza teraz, gdy na zewnątrz ciągle mamy opady śniegu.
Dobrym tego przykładem jest, chociażby wrzucenie 1 biegu po odpaleniu zimnego silnika. Z pewnością kojarzycie ten charakterystyczny opór. Jest on bezpośrednio związany z olejem w skrzyni biegów, który zgęstniał w wyniku niskich temperatur. Przekładnia stawia wtedy spory opór, który ustaje, dopiero kiedy temperatura wzrośnie. Nie zawsze jednak mamy do czynienia z czymś naturalnym. Czasem chodzi o usterkę, która może przysporzyć kierowcom wiele problemów i niepotrzebnych wydatków.
Kłopoty ze skrzynią biegów to czasem uroki jej skomplikowanej konstrukcji. Wystarczy awaria jednego z jej licznych elementów, aby było to wyczuwalne podczas jazdy. Najczęstszymi przyczynami problemów są:
- Zła eksploatacja pojazdu. Wiążę się to z używaniem złego oleju przekładniowego
- Zły stan skrzyni biegów. Z czasem może pojawić się usterka, która doprowadzi do komplikacji przy zmianie biegów.
- Zużycie synchronizatorów. Jeżeli problem dotyczy tych elementów, podczas jazdy wyczuwalny jest charakterystyczny opór i słychać towarzyszący mu zgrzyt.
Bieg nie chce wejść – jak rozwiązać problem?
Skrzynia biegów to dość problematyczny podzespół naszego samochodu i niewielu kierowców byłaby w stanie ją samodzielnie naprawić. W razie problemów z nią najlepiej udać się do mechanika, który posiada potrzebną wiedzę oraz doświadczenie. Mimo to istnieje parę rzeczy, które możemy zrobić na własną rękę przy komplikacjach ze skrzynią biegów.
Nasze działania ograniczają się jedynie do kwestii oleju. Na samym początku warto sprawdzić poziom oleju. Czasem w skrzyni mogą pojawić się niewielkie nieszczelności, które prowadzą do trudności ze zmianą biegów. Możemy też dolać dodatek do oleju, który zniweluje nierówności pojawiają się na metalowych elementach przekładni. Dodatkowo warto regularnie wymieniać olej przekładniowy. W trakcie eksploatacji staje się on lepki i traci na jakości, co utrudnia zmianę biegów. Jednak przy wymianie musimy pamiętać o tym, że nowy olej powinien odpowiadać parametrom podanym przez producenta naszego pojazdu.
Jeżeli żadna z tych opcji nie przyniesie poprawy, pozostaje nam udanie się do specjalisty.
Biegi w aucie – w ten sposób możesz uniknąć problemu
Przede wszystkim powinniśmy unikać zbyt szybkiej zmieniany biegów, gdy korzystamy z naszego pojazdu. Takie działanie sprawia, że pierścień synchronizatora nie ma wystarczająco czasu na przełączenie biegu. W efekcie synchronizator gwałtownie się zużywa i może dojść nawet do jego pęknięcia. Jest to skrajny przypadek, lecz wiąże się on z koniecznością przeprowadzenia kosztownej naprawy, a tego wolelibyśmy uniknąć.
Kolejną rzeczą, na jaką należy zwracać uwagę jest to, aby przed wrzuceniem biegu wstecznego, auto było nieruchome. Bieg wsteczny nie jest zsynchronizowany z pozostałymi i posiada odrębne koło zębate. Oznacza to, że gdy chcemy zacząć cofać nasz samochód nie powinien się toczyć.
Złym nawykiem jest również nadużywanie sprzęgła. Z tego pedału powinniśmy korzystać jedynie podczas zmiany biegów. Zbyt częste używanie sprzęgła skutkuje szybszym zużyciem skrzyni biegów, a to wiąże się z kosztowną wizytą u mechanika.