Oto zupełnie nowa Lancia Ypsilon. Czy dźwignie włoską markę z kolan?

Nowa Lancia Ypsilon Reborn została zaprezentowana. To tak naprawdę Peugeot 208 w fantazyjnym włoskim garniturze, ale ma duże szanse na znalezienie swojej rzeszy klientów. Trzeba będzie jednak się spieszyć, bowiem na start dostępna będzie tylko limitowana edycja Cassina. Po wyprodukowaniu 1906 pierwszych jednostek, Lancia wprowadzi wersje elektryczne i hybrydowe dla większej liczby klientów. 

2024-Lancia-Ypsilon-19-1536x1152
Podaj dalej

Długo oczekiwany i zapowiadany renesans marki Lancia 

2024-Lancia-Ypsilon-19-1536x1152
fot. Lancia

Na rynek wjeżdża właśnie czwarta generacja modelu Ypsilon, który był zapowiadany od dłuższego czasu. Ma on pozwolić marce Lancia na swoiste odrodzenie. Jednakże, po drodze nie obyło się bez kilku niespodzianek. Najpierw do internetu wyciekł prototyp samochodu, potem fotografowie przyłapali nowy model podczas kręcenia reklamy we Włoszech. 

Czwarta generacja Ypsilona wykorzystuje dobrze znaną technologię koncernu Stellantis. Dzieli więc swoją platformę i silniki z Peugeotem 208 czy Oplem Corsa. Niemniej jednak, wyróżnia się unikalnymi panelami nadwozia i projektem wnętrza, który dodaje do mieszanki dużą dawkę włoskiego stylu. 

fot. Lancia

Sub-kompaktowy model jest pierwszym reprezentującym nowy język stylizacji Lancii. Ypsilon ma zatem oświetloną wersję przedniej kratki o nazwie „Calice”, czy okrągłe tylne światła inspirowane kultowym Stratosem. Funkcje te były zapowiedziane już przez modele koncepcyjne, ale staną się standardem we wszystkich przyszłych modelach. 

Inne zewnętrzne atrakcje obejmują m. in. wielokątne reflektory zamontowane niżej niż na przednim zderzaku. Mamy też ukryte tylne klamki, czy błyszczące czarne akcenty. Mimo wszystko, wiele spólnych elementów, takie jak lusterka, czy szyby (a także ogólne proporcje) nie mogą ukryć bliskiego pokrewieństwa z Peugeotem i Oplem. 

W kabinie jest jakby luksusowo 

2024-Lancia-Ypsilon-19-1536x1152
fot. Lancia

Z informacji prasowej opublikowanej przez markę Lancia wynika, że wnętrze ma przypominać włoski salon. Inżynierowie duży nacisk położyli na wysokiej jakości materiały i unikalne cechy konstrukcyjne. To wszystko podkreśla współpraca z Cassiną, włoską marką mebli, która przyczyniła się do wyboru materiałów i kolorów. Wyróżniające się cechy obejmą m. in. aksamitne fotele z motywem Cannelloni oraz okrągłą konsolę środkową. 

Nowy Ypsilon jest również pierwszym modelem, w którym znajdziemy nowy system multimediów Lancia Sala (Sound Air Light Augmmentation). Ma on docelowo trafić do wszystkich modeli prezentowanych w przyszłości. Cyfrowy kokpit ma dwa 10,25-calowe ekrany, a wyświetlana na pulpicie deski rozdzielczej kula służy jako wirtualny asystent. 

2024-Lancia-Ypsilon-19-1536x1152
fot. Lancia

Lancia jest także dumna z ADAS Tech. Ypsilon ma być pierwszym i jedynym do tej pory modelem w tym segmencie, który w standardzie będzie miał dostępną autonomiczną jazdę na poziomie 2. Inne funkcje reklamowane jako „najlepsze w klasie” pod względem technologii obejmują oświetlenie i systemy pomocy parkingowej.

Ceny różnią się od Peugeota czy Opla 

2024-Lancia-Ypsilon-19-1536x1152
fot. Lancia

Pierwsza wersja elektryczna ma silnik o mocy 154 KM i momencie 260 Nm. Energia pochodzi z pakietu baterii o pojemności 51 kWh, oferującym zasięg do 403 kilometrów. Po elektrycznym hatchbacku pojawi się wersja hybrydowa, która może być ostatnim modelem Lancii z silnikiem spalinowym. 

Spodziewamy się, że hybryda odziedziczy turbodoładowany 1,2-litrowy silnik z systemem 48-woltowym. Tę samą jednostkę można znaleźć w mechanicznie powiązanym SUV-ie Jeep Avenger czy Fiacie 600. 

2024-Lancia-Ypsilon-19-1536x1152
fot. Lancia

We Włoszech pierwsze edycje Cassina Limited Edition będą dostępne od 39 999 euro, czyli około 160 000 złotych. Dla porównania, podstawowa Tesla Model 3 zaczyna się we Włoszech od około 10 000 zł więcej. 

Przeczytaj również