Po sukcesie amerykańskiej Tesli powstaje coraz więcej startupów, które chcą spróbować swoich sił w budowaniu samochodów. Jeszcze kilka lat temu nowe firmy w tej branży pojawiały się sporadycznie i zajmowały się głównie „garażową” produkcją niszowych aut sportowych. Teraz w związku z rosnącą popularnością aut elektrycznych, tworzą się nowe możliwości na zapisanie się w historii motoryzacji.
Swoją szansę chce wykorzystać na przykład chińska firma Byton (to nie literówka, nie ma powiązań ze śląskim miastem :)). Co istotne, zaprezentowała swój nowy prototyp nie podczas targów motoryzacyjnych, a w czasie CES 2018 w Las Vegas, czyli wielkich targów technologicznych.
Crossover Concept to w pełni elektryczny pojazd wielkości mniej więcej Audi Q5. Zasięg bazowej wersji na pełnym ładowaniu to 250 mil (400 km), zaś naładowanie baterii na tyle, by można było przejechać 150 mil (240 km) zajmie jedynie 20 minut. Oprócz podawania tych zdumiewających danych, Chińczycy zapowiadają także masę innych, innowacyjnych rozwiązań. Crossover Concept ma być uzbrojony w technologię zapewniającą trzeci poziom jazdy autonomicznej, a „upgrade” do poziomu czwartego ma być możliwy już wkrótce po debiucie auta. Zamiast lusterk bocznych, koncept jest wyposażony w dwie małe kamery.
Firma chwali się, że mimo wymiarów zewnętrznych na poziomie Audi Q5, przestronność we wnętrzu tego auta ma być porównywalna z Mercedesem klasy S. Wielkie wrażenie robi też 49-calowy (!) wyświetlacz centralny. Prototyp ma nawet ekran w kierownicy, ale można się spodziewać, że ze względu na konieczność zastosowania airbaga, akurat tego rozwiązania nie spotkamy w odmianie produkcyjnej. Byton może także odczytywać parametry zdrowotne kierowcy i pasażerów, takie jak ciśnienie krwi czy tętno.
Produkcja nowego samochodu ma rozpocząć się w 2019 roku. Cena ma wynosić zaledwie około 45 000 dolarów. Jeśli Crossover osiągnie sukces, firma planuje uzupełnienie gamy o sedana i vana.