Nowa Skoda Octavia po faceliftingu. Ma dużo zmian, których nie dostrzeżesz gołym okiem

Skoda zaprezentowała lifting swojego najlepiej sprzedającego się modelu w gamie. Pojawią się zmiany stylistyczne, większy wyświetlacz oraz usprawniona gamą silników. Czeska marka prezentuje także flagowy model RS w bardziej praktycznym nadwoziu typu kombi oraz odrobiną dodatkowej mocy. To będzie świetna alternatywa dla niedawno zaprezentowanego Golfa GTI. 

skoda-octavia-combi-2024-3
Podaj dalej

Skoda Octavia czwartej generacji doczekała się liftingu 

skoda-octavia-combi-2024-3
fot. Skoda

Najnowsza Skoda Octavia otrzymała nowe matrycowe reflektory LED. Są one wyposażone w adaptacyjne, nieoślepiające światła drogowe i pojawią się jako opcja także w niższych wersjach wyposażenia. Będą jednak standardem w wersjach RS. Te z kolei utracą oddzielne dolne światła, które Czesi montowali w zderzaku od czasu liftingu Octavii RS drugiej generacji w 2009 roku. 

Tył w dużej mierze wygląda tak samo jak u poprzednika, jednak opcjonalny projekt tylnych świateł przypomina nieco inne modele Audi. Nowa Octavia dostępna będzie także z odświeżoną gamą felg aluminiowych w rozmiarach od 16” do 19”. Otrzymają one odważne kolory takie jak pomarańczowy Phoenix czy zielony Mamba. Czcionka używana do oznaczenia modelu jest nieco zmieniona, a logo RS z przodu i z tyłu jest odrobinę większe. 

skoda-octavia-combi-2024-3
fot. Skoda

Podobnie jak w przypadku tyłu samochodu, również kabina nie otrzymała żadnych rewolucyjnych zmian. Mamy tu jednak większy ekran multimediów o przekątnej 13 cali. Nawet w wersjach podstawowych dostępny będzie 10-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i dwustrefowa klimatyzacja. Skoda zaktualizowała również opcje wykończenia i tapicerki. Za dodatkową opłatą będziemy mogli wybrać wentylowane i masujące przednie fotele. 

Co Czesi zmienili pod maską?

skoda-octavia-combi-2024-3
fot. Skoda

Dość nieoczekiwanie, nie ma na chwilę obecną mowy o hybrydzie typu plug-in jeśli chodzi o model w wersji RS. Ta oferowana będzie wyłącznie z silnikiem benzynowym, co oznacza pożegnanie dla 2-litrowego diesla. Upadek jednostki wysokoprężnej w sportowej wersji nie powinien być jednak większym zaskoczeniem. Z danych opublikowanych przez ACEA wynika, że w zeszłym roku w Europie sprzedano więcej elektryków niż diesli. 

Octavia RS otrzyma zatem poprawiony silnik 2.0 TSI z napędem na wszystkie koła. Wytwarza obecnie 265 KM, czyli o 20 KM więcej niż przed liftingiem. Dopasowuje się tym samym do Golfa GTI i oferuje moment w wysokości 370 Nm. 

skoda-octavia-combi-2024-3
fot. Skoda

Zwykła Octavia nie będzie już dostępna z silnikiem 1.0 TSI. To oznacza, że w wersji podstawowej otrzymamy 1.5 TSI. Jednostka z czterema cylindrami dostępna jest w konfiguracji standardowej lub jako miękka hybryda. Do wyboru będzie moc 115 KM i 220 Nm lub 150 KM i 250 Nm. Warianty niezelektryfikowane otrzymają sześciobiegowego manuala. Z kolei hybrydy z technologią 48 V będą dostępne z siedmiobiegowym, dwusprzęgłowym automatem. Modele 1.5 TSI będą miały wyłącznie napęd na przednią oś. 

W wersjach „niesportowych” dostępny będzie nadal 2-litrowy Diesel o mocy 115 lub 150 K. Ten pierwszy współpracuje z manualną skrzynią biegów, natomiast drugi przeznaczony jest wyłącznie w zestawie z DSG. Oba mają konfigurację z napędem na przednią oś. 

skoda-octavia-combi-2024-3
fot. Skoda

Elektryczna przyszłość Octavii? 

Na chwilę obecną nie ma mowy o elektrycznej Octavii jako takiej, jednak model przypominający ten segment z napędem elektrycznym ma pojawić się w okolicach 2026 roku. Jeśli zaś chodzi o prezentowany dziś model spalinowy, Skoda zrezygnuje z luksusowego wyposażenia Laurin & Klement. Octavia będzie zatem dostępna w wersjach Essence, Selection, Sportline oraz RS. 

skoda-octavia-combi-2024-3
fot. Skoda

Przeczytaj również