Duże Volvo EX90 z Ameryki
Produkcja Volvo EX90 wystartowała na początku tego roku w fabryce pod Charleston w stanie Południowa Karolina (USA). Zakład ze zdolnością produkcyjną do 150 tys. samochodów rocznie i najnowocześniejszą linią produkcyjną baterii przygotował inauguracyjne egzemplarze nowego SUV-a. W tym roku planowane są dostawy na rynek amerykański i europejski. Jednak na przełomie 2024 i 2025 r. dostawy zwiększą się także na inne rynki.

Dla Volvo, model EX90 (zasięg do 600 km wg WLTP) wyznacza standardy w zakresie bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju i technologii zorientowanych na człowieka. Na sprawdzian wziął go sam dyrektor generalny Volvo, Jim Rowan. Wraz z kolegami wyruszył w podróż przez Stany Zjednoczone. Wyprawa zaczęła się spod amerykańskiej fabryki Volvo, a zakończyła w słonecznej Kalifornii.
– Na podstawie tej podróży mogę śmiało powiedzieć, że EX90 to najlepszy samochód, jaki kiedykolwiek stworzyliśmy – stwierdził Jim Rowan. – Po przejechaniu 950 kilometrów przez trzy amerykańskie stany, w różnych warunkach jazdy i na różnych nawierzchniach mam tylko pozytywne wspomnienia. Ładowanie, prowadzenie, komfort jazdy, cisza w kabinie i epicki system dźwiękowy, a także niezawodność, technologia i wrażenia z użytkowania interfejsu użytkownika. Nigdy nie prowadziłem samochodu Volvo takiego jak ten. EX90 to początek nowej ery dla Volvo Cars i zaczyna się teraz.
Nvidia, Google, Snapdragon, Lidar i Volvo, czyli technologiczna liga mistrzów
Volvo EX90 jest też historycznym samochodem dla producenta z Goteborgu, ponieważ jest pierwszym wyposażonym w swój system bazowy. Komputer i technologię AI zbudowano na platformie Nvidia Drive i zgrano ze Snapdragon Cockpit Platform od renomowanego Qualcomm Technologies i rozwiniętym samodzielnie przez Volvo Cars oprogramowaniem. Dzięki temu udało się stworzyć bardzo przyjazny użytkownikowi interfejs z wbudowanymi aplikacjami Google.

Oprócz tego EX90-tka ma szereg czujników, radarów (w tym nowoczesny Lidar autorstwa Luminar) i kamery, które wraz z oprogramowaniem zwiększają poziom bezpieczeństwa. Samochód ma stałą łączność m.in. dzięki wsparciu technologii 5G, co umożliwia regularne aktualizacje software’u. Tym samym w trakcie użytkowania pojazd jest stale udoskonalany i z czasem może zyskać zupełnie nowe funkcje i możliwości. Na tym polega też nowoczesna filozofia, aby pojazd „dorastał” razem z kierowcą.
– Volvo EX90 uosabia naszą przyszłość jako producenta samochodów całkowicie elektrycznych, z autami, które z czasem stają się coraz lepsze dzięki bazowym systemom i aktualizacjom oprogramowania – mówi Jim Rowan. – To dowód naszych globalnych możliwości inżynieryjnych i potwierdzenie naszej pozycji lidera w trwającej zmianie technologicznej w branży samochodowej.

Technologicznie Volvo EX90 zachwyci nie tylko poziomem bezpieczeństwa za sprawą Lidaru czy innych urządzeń z nim powiązanych. To też pierwsze Volvo zaprojektowane do ładowania dwukierunkowego. To coraz bardziej pożądane rozwiązanie w nowoczesnych systemach energetycznych. Oprócz tego w wyższej opcji wyposażenia zdecydowano się zaoferować najwyższej klasy system audio Bowers & Wilkins z niezwykłym trybem akustycznym Abbey Road Studios (od nazwy słynnego studia, gdzie nagrywały takie kultowe zespoły jak The Beatles czy Pink Floyd – przyp. red.).