To nowe Subaru WRX oferowane jest za szokująco niską cenę! Kultowy sedan wychodzi taniej niż zwykła Skoda Octavia

Skoda od pewnego czasu podkreśla, że nie powinno się jej kategoryzować jako markę budżetową. Coraz bogatsze wyposażenie i nowe technologie sprawiają, że auta czeskiej marki kierowane są do coraz zamożniejszych klientów. Nie da się temu zaprzeczyć, bo doszliśmy do momentu, w którym mocniejsze o ponad 120 KM Subaru WRX jest tańsze od Skody Octavii!

Subaru WRX 2022
Podaj dalej

Japońska marka mocno ograniczyła swoją gamę modelową w Europie, przez co pod topór poszły przezde wszystkim niszowe, sportowe pojazdy. Wielu fanów japońskiej marki tęskni zwłaszcza za Subaru WRX, które wciąż dobrze prosperuje poza Europą. Jednym z najważniejszych rynków dla tego modelu są Stany Zjednoczone, gdzie niedawno zaprezentowano nową generację (VB).

Subaru WRX 2022
fot. Subaru

Amerykańskie przedstawicielstwo Subaru zaprezentowało właśnie tegoroczny cennik dla modelu WRX. Europejscy klienci mogą być nieco zaskoczeniu, bowiem kultowy sedan z napędem na 4 koła kosztuje zaskakująco mało. Mimo szeregu nowych technologii, nowego silnika boxer (2,4 l 275 KM / 349 Nm) cena jest niższa niż zwykłej Skody Octavii (nie mówiąc już o sportowej odmianie RS).

Ile kosztuje nowe Subaru WRX?

Bazowa wersja 275-konnego Subaru WRX w USA z 6-stopniową manualną skrzynią biegów kosztuje od 29 105 dol. (ok. 115 950 zł). To mniej więcej tyle, ile kosztuje w Polsce 150-konna Skoda Octavia z 6-biegowym manualem w wariancie Style (115 900 zł).

Subaru WRX 2022
fot. Subaru

Z kolei najbogatsze Subaru WRX GT z 6-stopniowym automatem to koszt 41 895 dol. (ok. 166 900 zł). Dla porównania najbogatsza Skoda Octavia RS z napędem 4×4 i silnikiem Diesla o mocy 200 KM kosztuje 171 150 zł.

Oczywiście są też 245-konne Octavie RS, ale z napędem tylko na przód. Te są nieco tańsze, bo spalinowa (2.0 TSI) kosztuje 155 850 zł, a hybrydowa (1.4 TSI iV Plug-In Hybrid) 167 350 zł.

Skoda Octavia RS iV
fot. Skoda

Porównanie niemiarodajne?

Oczywiście porównanie cennika amerykańskiego i polskiego może nie być do końca adekwatne. Przewaga rynku w USA jest taka, że tam wciąż można bardziej bezkarnie oferować auta spalinowe o wysokiej emisji. Nowe Subaru WRX w cyklu mieszanym spala 10,9 l/100 km, a w miejskim 15,1 l/100 km. To przekłada się na emisję CO2 aż 252 g/km, a w trybie miejskim aż 351 g/km.

Takie wartości są nieakceptowalne dziś w Unii Europejskiej, która karze producentów za sprzedaż zbyt dużej liczby aut z wysoką emisją spalin. Dla porównania spalinowa Skoda Octavia RS w cyklu mieszanym zużywa od 129,29 do 160,17 g CO2/km. To tylko udowadnia, że choć może Subaru WRX jest bardziej ekscytujące, to jednak sprzeczne z coraz powszechniejszym dążeniem do zerowej emisji.

Przeczytaj również