Jak wyliczyło Jato Dynamics, w 2022 r. 5 najpopularniejszych SUV-ów w Europie to Volkswagen T-Roc (181 153 szt.), Hyundai Tucson (150 803), Dacia Duster (149 648), Peugeot 2008 (141 471) i Tesla Model Y (138 128). Uwagę zwraca szczególnie ten ostatni, bowiem to samochód w pełni elektryczny. Flagowiec firmy Elona Muska sprzedawał się lepiej niż Kia Sportage (137 353), Toyota Corolla (129 677) czy Skoda Octavia (112 935).
Przepowiednia Elona Muska spełniła się
Już rok temu, gdy Tesla Model 3 była najlepiej sprzedającym się elektrykiem w Europie, Elon Musk stwierdził, że za chwilę liderem będzie Tesla Model Y. Nie mylił się, bowiem SUV to dziś najbardziej poszukiwany rodzaj nadwozia. Z napędem elektrycznym idealnie nadaje się do miasta, gdzie przy częstych hamowaniach odzyskuje się sporo energii. Samochód przyciąga kilkoma szpanerskimi rozwiązaniami multimedialnymi, w tym wbudowaną konsolą do gier. W wielu krajach można było też wziąć spore dofinansowanie na zakup tego auta.
Tesla Model Y to jedyny samochód elektryczny, który w 2022 r. przebił barierę 100 tys. rejestracji (137 052 szt.). Druga w wynikach sprzedaży Tesla Model 3 uzbierała tym razem 91 475, co stanowi spadek aż o 35 proc. Dublet Tesli w Europie jeszcze bardziej umacnia wizerunek marki w tej części świata. To zmartwienie zwłaszcza dla Volkswagena, którego ID.4 zajął trzecie miejsce. Brzmi dobrze, ale z wynikiem 67 490 rejestracji to nie był rywal dla Tesli. Bardziej dla Fiata 500, który miał bardzo zbliżony wynik, bo 66 198 rejestracji.
Przybywa SUV-ów
Na kolejnych miejscach znalazły się kolejne propozycje koncernu Volkswagena. Trzeci w 2021 r. VW ID.3 tym razem był piąty (53 015 szt.), a Skoda Enyaq szósta (49 566 szt.). Niezły rezultat osiągnął najtańszy elektryk w Europie, czyli Dacia Spring (48 535 szt.). Czołową dziesiątkę skompletował elektryczny Peugeot 208 (46 616 szt.), Hyundai Kona (41 226) i Kia Niro (38 522). W czołowej dziesiątce próżno już szukać drugiego w 2021 r. Renault Zoe, który z wynikiem 35 706 szt. był dwunasty.