Nowy silnik, nowe możliwości
W tym roku Fiat kończy elektryfikować całą swoją gamę modelową. Jako ostatnie dodatkowy silnik elektryczny dostały Fiat 500X oraz Fiat Tipo. Już w kwietniu do polskich salonów wspomniany SUV oraz kombi trafią w wersji hybrydowej (tzw. miękka hybryda). Będzie to kalka wariantów E-Hybrid, które w zeszłym miesiącu trafiły do Jeepa Renegade i Compass.

Konfiguracja hybrydowa obejmuje turbodoładowany, czterocylindrowy silnik FireFly o pojemności 1,5 litra. Jego moc wynosi 130 KM, a maksymalny moment obrotowy w szczytowym momencie osiąga 240 Nm. To jednak nie koniec, bowiem silnik elektryczny BSG zapewnia dodatkowe 20 KM mocy i 55 Nm momentu.
Wszystko przekazywane jest tylko na przednią oś za pośrednictwem nowej, 7-biegowej, dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej. Pod względem osiągów Fiat Tipo Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 sekund. Natomiast 500X Hybrid potrzebuje na to 9,4 sekundy.

Coś więcej niż miękka hybryda
Choć nowy Fiat 500X oraz Fiat Tipo za sprawą 48-woltowej instalacji szufladkowane są jako miękkie hybrydy, to zdecydowanie wybijają się z tego schematu. SUV oraz kombi będą mogły jeździć z użyciem wyłącznie silnika elektrycznego, w którym energia pochodzi z procesu rekupracji. Będzie to szczególnie ważne podczas ruszania czy parkowania.
Mało tego, Fiat deklaruje wręcz szalone liczby, bowiem w cyklu miejskim silnik spalinowy ma pozostać wyłączony przez 62 proc. dystansu. W cyklu mieszanym WLTP to aż 47 proc. W przypadku SUV-a 500X ma to się przełożyć na niższą o 11 proc. emisję CO2 (względem benzynowej wersji z silnikiem 1.3). Oprócz tego jednostka napędowa 1.5 Hybrid zużywa o 0,3 l/100 km mniej paliwa niż silnik Diesla 1.6 w cyklu miejskim.

Wizualnie jedyną różnicą jest dodanie znaczka Hybrid na tylnej klapie. Hybrydowe 500X korzysta z nowego przedniego emblematu. Z kolei Tipo Hybrid jest również dostępny w niedawno ujawnionym nadwoziu SW Cross, łączącym praktyczność kombi z elementami stylistycznymi crossovera. Oba modele są również dostępne w wersji (RED) z karoserią w kolorze Passione Red, czarnym wnętrzem z czerwonymi akcentami i specjalnymi logo.
Fiat zmierza ku elektromobilności
Fiat 500X Hybrid będzie produkowany w Melfi we Włoszech, a Fiat Tipo Hybrid w Tofas w Turcji. Włoski producent rozpocznie przyjmowanie zamówień na nowe miękkie hybrydy jeszcze w tym miesiącu. Pierwsze egzemplarze trafią do europejskich dealerów w kwietniu. Cena ma nie być wygórowana, bowiem producentom w Unii Europejskiej mocno zależy na sprzedaży najmniej emisyjnych aut. Wszystko po to, aby uniknąć płacenia kar za sprzedaż zbyt dużej liczby wysokoemisyjnych samochodów.

Elektryfikacja obecnej oferty to początek drogi do dużej rewolucji włoskiej marki. Począwszy od 2023 r., Fiat będzie co roku prezentował nowy model elektryczny, mając na celu oferowanie w pełni elektrycznej gamy od 2027 r.
