Klasa premium to rynek, który w Polsce rośnie w bardzo dynamicznym tempie. W samym lipcu wydano 11 435 dowodów rejestracyjnych dla aut z tego segmentu (dane IBRM Samar). To 35,3 proc. więcej niż w lipcu 2023 r. Od stycznia do lipca zarejestrowano 77 675 aut o wysokim komforcie. Względem analogicznego okresu ubiegłego rok, stanowi to wzrost o 24,5 proc.
Segment napędzają klienci flotowi, bo firmy odpowiadają za 83,06 proc. rejestracji. W rzeczywistości ten odsetek jest większy, bo w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) niektóre rodzaje działalności klasyfikuje się do osób fizycznych.
Szwedzki SUV na pewnym prowadzeniu
Klienci segmentu premium w 2024 r. najczęściej sięgają po Volvo XC60 (ceny od 219 900 zł), które po 7 miesiącach prawie uzyskało 4 000 rejestracji (3 982). Na podium sklasyfikowano Lexusa NX, który jako jedyny obok lidera przekroczył próg 3 tys. nowych dowodów rejestracyjnych (3 194 szt.). Tylko jednego egzemplarza zabrakło do tego pułapu Audi A3 (2 999), które kompletuje podium.
Tuż za czołową trójką kolejny hit Volvo, czyli model XC40 (2 878), który utrzymuje za sobą lipcowego bestsellera Audi A4 (2 857). Najpopularniejszym SUV-em producenta z Ingolstadt jest kolejne w rankingu Audi Q3 (2 502), które wybierane jest częściej od Audi Q5 (2 296). Bardzo blisko tego ostatniego jest najpopularniejszy w ofercie Mercedesa model GLC (2 262) oraz bestseller BMW, czyli Seria 3 (2 242). Top10 uzupełnia najchętniej wybierany SUV bawarskiej marki, X5 (2 184).
Drugą dziesiątkę otwierają modele, które nie osiągnęły jeszcze progu 2 tys. rejestracji. Najbliżej celu było BMW Serii 5 (1 957) i Lexus RX (1 838). BMW X3 na razie ma więcej chętnych (1 732) niż BMW X1 (1 643) czy Mercedes GLC Coupe (1 618). Następnie mamy najpopularniejszego elektryka w Polsce, czyli Teslę Model Y (1 527). Elektryczny SUV produkowany pod Berlinem sprzedawał się lepiej od Audi A6 (1 485) czy Mercedesa CLA (1 413). Czołową dwudziestkę kompletują Volvo XC90 (1 349) oraz Tesla Model 3 (1 337).
Ciasno na podium
W rankingu zbiorczym marek, na podium mamy słynne niemieckie trio, choć z minimalnymi różnicami. Po udanym lipcu na prowadzenie wyszło Audi (16 310), które minimalnie wyprzedza Mercedesa (16 143) i BMW (16 011). Rekordowo dobry wynik jak na pierwsze 7 miesięcy odnotowało Volvo, które uzyskało 10 723 rejestracji. W pierwszej piątce znalazło się jeszcze miejsce dla Lexusa (8 370). Szóstą lokatę utrzymała Tesla (2 897), którą mocno podgoniło Porsche (2 845). Pułap tysiąca rejestracji przekroczyły jeszcze tylko Mini (1 443) i Land Rover (1 372). Ta sztuka wciąż nie udała się jeszcze Alfie Romeo (836).
Z ciekawostek, w pojedynku legendarnych producentów supersamochodów w Polsce, Ferrari w tym roku ma więcej klientów (54) od Lamborghini (48). Szczegółowe dane zebrane przez IBRM Samar można samemu przeanalizować na wykresach poniżej. Domyślne zakładki dotyczą samego lipca, wyniki roczne wymagają przełączenia na zakładkę „Rok”.