Dla niskiej ceny trzeba było zrobić rebranding
Warto przypomnieć, że ten samochód podczas premiery przedstawiono jako Alfa Romeo Milano. Na miejsce produkcji wybrano polską fabrykę w Tychach. Wywołało to jednak skandal, ponieważ włoski rząd przypomniał koncernowi Stellantis, że zgodnie z prawem obowiązującym w Italii, produkty o włoskobrzmiących nazwach nie mogą być produkowane poza tym krajem.
Prezes koncernu, Carlos Tavares przyznał, że gdyby ulokował produkcję tego SUV-a we Włoszech, to nie udałoby się osiągnąć pułapu ceny początkowej od 30 tys. euro. Wskazał, że zmiana Polski na Italię podniosłaby bazowe koszty o 10 tys. euro dla klienta. Co nietypowe w branży motoryzacyjnej, zdecydowano się na rebranding modelu na Alfa Romeo Junior, aby utrzymać atrakcyjną cenę.
Benzyna szybsza niż elektryk
Faktycznie udało się tego dokonać, bo Alfa Romeo Junior faktycznie kosztuje poniżej 30 tys. euro. Po aktualnym kursie w Polsce być może minimalnie ponad, ale cena startowa od 129 600 zł jest wyjątkowo atrakcyjna. Tyle zapłacimy za podstawową odmianę Ibrida (dostępna od lipca 2024 r.), czyli miękką hybrydę (MHEV) z instalacją 48V i silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 136 KM. Według pomiaru WLTP lepiej wyposażona wersja Ibrida Speciale (od 139 600 zł) zużywa średnio 5,2 l benzyny na 100 km. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 8,9 sekundy z automatyczną, 6-stopnią skrzynią DCT.
Co ciekawe, odmiana z 3-cylindrowym silnikiem spalinowym przyspiesza do setki minimalnie szybciej niż podstawowa wersja elektryczna. Alfie Romeo Junior Elettrica o mocy 156 KM zajmuje to równe 9 sekund, czyli o 0,1 s dłużej. Oprócz większej masy (MHEV waży 1305 kg, podstawowy BEV 1545 kg) dochodzą też większe 18-calowe obręcze kół (MHEV na 17″). Oczywistą zaletą odmiany Elettrica jest bezemisyjna jazda (MHEV z klasą Euro 6E emituje 117 g/km CO2). Cena za 156-konnego elektryka to 173 200 zł. Bogato wyposażoną wersję Elettrica Speciale wyceniono na 183 200 zł. Elektryki są dostępne już teraz. Zasięg w cyklu miejskim sięgnie aż 582-592 km. W cyklu mieszanym pomiar WLTP wskazuje na 398-410 km.
Nowy SUV dla młodych z mocą 240 KM załapie się na dopłaty
Od grudnia 2024 r. klienci w Polsce będą mogli zamówić też mocniejszą wersję na prąd. Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce zaoferuje aż 240 KM mocy. Tak jak inne odmiany, będzie to napęd tylko na przednią oś, a podobnie jak w przypadku słabszego elektryka otrzymamy tam baterię o pojemności 54 kWh. Usportowiony elektryk Alfy Romeo będzie oferowany od 215 200 zł. To nadal będzie dużo mniej niż inne modele Alfy Romeo w Polsce. Konfiguracja poniżej 225 tys. zł pozwoli też na uzyskanie rządowego dofinansowania na zakup elektryka.
Wersja Veloce będzie wyposażona w samoblokujący, mechaniczny mechanizm różnicowy. Zaoferuje też najbardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego w swoim segmencie (14,6). Na osiągi i prowadzenie wpłynie zwiększony rozstaw kół ze specjalnymi przednimi i tylnymi stabilizatorami, sportowe zawieszenie. Producent deklaruje też adekwatny do mocy układ hamulcowy oraz 20-calowe aluminiowe obręcze kół. Dane katalogowe z polskiego cennika nie ujawniają osiągów wersji Veloce (przyspieszenia do setki, zasięgu).
Oficjalny polski cennik modelu Alfa Romeo Junior jest dostępny tutaj.